Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 316 (Alm. del):                                                                          02-09-2008

I brev af 18. august 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

”Er ministeren enig med Dansk Folkeparti i, at der maksimalt bør være 10 pct. indvandrere og efterkommere på den enkelte folkeskole, og såfremt ministeren er enig i behovet for at sætte ind overfor skoler, som danske forældre fravælger på grund af et højt antal indvandrere og efterkommere, kan ministeren så oplyse, hvilke initiativer ministeren agter at iværksætte med henblik på at imødekomme ønsket om færre indvandrere og efterkommere på den enkelte folkeskole?”

 

Svar:

Undersøgelsen Pisa Etnisk 2005 viste, at det har betydning for tosprogede elevers læsefærdigheder, når andelen af tosprogede elever på en skole er over 10 procent.

 

I samme undersøgelse blev det konkluderet, at det ikke vil være realistisk at opnå en andel på mindre end 10 procent på de enkelte skoler med en stor koncentration af tosprogede.

 

Regeringen har med en lovændring gennemført i 2005 givet kommunerne mulighed for at henvise tosprogede elever til andre skoler end distriktsskolen, hvis eleven har et ikke uvæsentligt behov for støtte i dansktilegnelsen, og det vurderes at være pædagogisk påkrævet at henvise eleven.

 

I forbindelse med udmøntningen af satspuljeaftalen for 2008 blev der afsat i alt 32 mio. kr. i perioden 2008-2011 under initiativet Lige muligheder til en rådgivningsenhed for tosprogede elever (Toprogs Task Force) i grundskolen. Formålet er at styrke tosprogede elevers faglighed og integration. Rådgivningsenheden skal være et tilbud til skoler med en relativ høj andel af tosprogede elever. I et tæt samarbejde med den kommunale forvaltning og den enkelte skole skal enhedens konsulenter udarbejde en målrettet handlingsplan, som skal styrke skolens indsats for at forbedre de tosprogede elevers faglige kompetencer.

 

Rådgivningsenheden vil herunder kunne rådgive kommunerne om muligheder og mulig effekter med hensyn til at regulere sammensætning af elever på de enkelte skoler.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder