Svar på spørgsmål 315 (Alm. del):                                                                            02-09-2008
I brev af 14. august 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 315 :
â€Ministeren bedes inden samrÃ¥det om samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l AY tilsende udvalget en oversigt over udviklingen i klassekvotienterne pÃ¥ de forÂskellige ungdomsuddannelser for de sidste 5 Ã¥r, dvs. stx, hhx, htx, hf og pÃ¥ sammenlignelige hold/klasser pÃ¥ erhvervsskolerne.â€
Svar:
Lad mig først understrege, at begrebet ’klassekvotient’ i de gymnasiale uddannelser i disse år gennemgår en betydelig forandring som følge af gymnasiereformens krav om variation i undervisnings- og arbejdsformerne. Nogle gange er det hensigtsmæssigt at samle mange elever til forelæsningslignende aktiviteter. Andre gange gennemføres undervisningen i mindre enheder og måske endda med flere lærere. Klassekvotienter er derfor ikke længere et entydigt begreb.
Der udarbejdes ikke regelmæssig statistik om emnet, men UNI-C har foretaget en særkørsel af holdstørrelserne i faget dansk, eftersom dansk er obligatorisk i alle de gymnasiale uddannelser.
Resultaterne, som fremgÃ¥r af nedenstÃ¥ende tabel, giver et indtryk af â€udviklingen i klassekvotienterne pÃ¥ de forskellige ungdomsuddannelserâ€. Tabellen nedenfor viser de gennemsnitlige holdstørrelser i faget dansk ved starten af den gymnasiale uddannelse.
|
Stx |
Hf |
Hhx |
Htx |
2003/04 |
24.0 |
21.0 |
- |
- |
2004/05 |
25.6 |
24.3 |
- |
- |
2005/06 |
25.6 |
23.0 |
29.9 |
25.0 |
2006/07 |
26.8 |
26.5 |
30.2 |
23.9 |
2007/08 |
26.5 |
26.1 |
30.3 |
24.9 |
2008/09 |
- |
- |
28.9 |
25.9 |
På grund af forskellige indberetningssystemer er det endnu ikke muligt at fremskaffe oplysning om holdstørrelser i dansk i stx og hf for det skoleår, der netop er startet.
Erhvervsuddannelserne
Inden for erhvervsuddannelserne skal undervisningen tilrettelægges med afsæt i en realkompetencevurdering af den enkelte elev. Eleven vil herefter møde en række undervisnings- og arbejdsformer afstemt efter fagenes mål og niveau samt elevens forudsætninger. Det er derfor ikke muligt at opgøre klassekvotienter i erhvervsuddannelserne, da der ikke findes statistik på området. Konkret afvikles undervisningen i større eller mindre grupper - ind imellem individuelt – bl.a. afhængigt af, om det er teoretiske eller praktiske færdigheder, eleven skal nå.