Svar på spørgsmål 315 (Alm. del):                                                                             02-09-2008

 

I brev af 14. august 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

Spørgsmål 315 :

”Ministeren bedes inden samrådet om samrådsspørgsmål AY tilsende udvalget en oversigt over udviklingen i klassekvotienterne på de for­skellige ungdomsuddannelser for de sidste 5 år, dvs. stx, hhx, htx, hf og på sammenlignelige hold/klasser på erhvervsskolerne.”

 

Svar:

Lad mig først understrege, at begrebet ’klassekvotient’ i de gymnasiale uddannelser i disse år gennemgår en betydelig forandring som følge af gymnasiereformens krav om variation i undervisnings- og arbejdsformerne. Nogle gange er det hensigtsmæssigt at samle mange elever til forelæsningslignende aktiviteter. Andre gange gennemføres undervisningen i mindre enheder og måske endda med flere lærere. Klassekvotienter er derfor ikke længere et entydigt begreb.

 

Der udarbejdes ikke regelmæssig statistik om emnet, men UNI-C har foretaget en særkørsel af holdstørrelserne i faget dansk, eftersom dansk er obligatorisk i alle de gymnasiale uddannelser.

Resultaterne, som fremgår af nedenstående tabel, giver et indtryk af ”udviklingen i klassekvotienterne på de forskellige ungdomsuddannelser”. Tabellen nedenfor viser de gennemsnitlige holdstørrelser i faget dansk ved starten af den gymnasiale uddannelse.

 

 

Stx

Hf

Hhx

Htx

2003/04

24.0

21.0

-

-

2004/05

25.6

24.3

-

-

2005/06

25.6

23.0

29.9

25.0

2006/07

26.8

26.5

30.2

23.9

2007/08

26.5

26.1

30.3

24.9

2008/09

-

-

28.9

25.9

På grund af forskellige indberetningssystemer er det endnu ikke muligt at fremskaffe oplysning om holdstørrelser i dansk i stx og hf for det skoleår, der netop er startet.

 

Erhvervsuddannelserne

Inden for erhvervsuddannelserne skal undervisningen tilrettelægges med afsæt i en realkompetencevurdering af den enkelte elev. Eleven vil herefter møde en række undervisnings- og arbejdsformer afstemt efter fagenes mål og niveau samt elevens forudsætninger. Det er derfor ikke muligt at opgøre klassekvotienter i erhvervsuddannelserne, da der ikke findes statistik på området. Konkret afvikles undervisningen i større eller mindre grupper - ind imellem individuelt – bl.a. afhængigt af, om det er teoretiske eller praktiske færdigheder, eleven skal nå.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder