Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 304 (Alm. del):                                                                          21-08-2008

I brev af 18. juli 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 304:

"Inden for nogle få erhvervsuddannelser er der blevet indført adgangsbegrænsning til uddannelserne. Det gælder fx frisør og mediegrafiker, hvor man skal have en praktikplads for at blive optaget. Derudover er der lavet få kvotepladser for unge, der ikke har kunnet skaffe sig en praktikplads.

 

-          Ministeren bedes orientere om, hvilke erhvervsuddannelser der har en sÃ¥dan adgangsbegrænsning

-          Ministeren bedes orientere om antal af kvotepladser, der er for de forskellige uddannelser

-          Ministeren bedes fremsende en oversigt over, hvor mange kvotepladser, der er tildelt de enkelte erhvervsskoler inden for disse uddannelser

-          Der har været rejst kritik af, at der især i udkantsomrÃ¥derne kun er ganske fÃ¥ kvotepladser pÃ¥ den enkelte erhvervsskole. Det gør det vanskeligt at oprette hold. Deler ministeren denne bekymring, og overvejer ministeren, om antallet af kvotepladser skal øges?"

 

Svar:

I henhold til § 9 i Erhvervsuddannelsesloven kan undervisningsministeren under hensyn til beskæftigelsesmulighederne efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser fastsætte adgangsbegrænsning til skoleundervisning inden for de enkelte uddannelser for elever, der ikke har uddannelsesaftale.

 

Reglerne om adgangsbegrænsning blev ændret som led i velfærdsaftalen af 20. juni 2006 og i aftalen om udmøntning af globaliseringspuljen af 2. november 2006. En af de centrale ændringer er, at mens det i grundforløbet tidligere kun var områdefag, der var særlige for uddannelsen, der var omfattet af en evt. adgangsbegrænsning, er det nu i henhold til § 37 stk. 1 i bekendtgørelse 1518 af 13. december 2007 hele grundforløbet, der er omfattet. Dette betyder, at elever nu kun kan påbegynde uddannelser med adgangsbegrænsning, hvis de inden grundforløbets start har en uddannelsesaftale.

 

I henhold til § 37 stk. 2 kan undervisningsministeren bestemme, at der på uddannelser med adgangsbegrænsning kan optages elever uden uddannelsesaftale i begrænset omfang og under hensyntagen til beskæftigelsesforholdene for de uddannede.

 

I henhold til § 37 stk. 3 skal adgangsbegrænsningen fastsættes således, at den enkelte skole kan optage et antal elever, der beregnes som en procentdel af de registrerede uddannelsesaftaler ved skolen, omfattende mindst 1. skoleperiode i hovedforløbet og resten af uddannelsen i det kalenderår, der ligger to år forud for det år, hvori eleverne skal optages. Antallet rundes op til et helt tal.

 

På nye uddannelser, nye udbudssteder eller rent skolebaserede uddannelser kan ovenstående beregning ikke foretages. I disse situationer angives kvoten som det antal elever uden uddannelsesaftale, der må optages på uddannelsen.

 

Uddannelser med adgangsbegrænsning.

 

I både 2008 og 2009 er der fastsat adgangsbegrænsning på følgende 12 erhvervsuddannelser:

 

·        BeklædningshÃ¥ndværker

·        Digital media

·        Film- og tv-produktionsuddannelsen

·        Fitnessinstruktør

·        Fotograf

·        Frisør

·        Kosmetiker

·        Mediegrafiker

·        Sundhedsservicesekretær

·        Teater-, udstillings- og eventtekniker

·        Veterinærsygeplejerske

·        Ædelsmed.

 

 

 


Antal kvotepladser for de forskellige uddannelser

 

I nedenstående tabel fremgår kvoterne for hhv. 2008 og 2009 for hver af erhvervsuddannelserne med adgangsbegrænsning. På nye uddannelser, nye udbudssteder og rent skolebaserede uddannelser er kvoten angivet som det antal elever uden uddannelsesaftale, der må optages på uddannelsen. For de øvrige uddannelser og skoler er kvoten angivet som en procentdel af antallet af ordinære uddannelsesaftaler i hhv. 2006 og 2007. Det samlede antal kvoteelever, der kan optages på hver uddannelse, er herefter beregnet på baggrund af oplysninger fra de faglige udvalg angående antallet af uddannelsesaftaler to kalenderår tidligere.

 

Tabel 1: Adgangsbegrænsning

Uddannelse

Kvote

2008

Antal

kvoteelever

2008

Kvote

2009

Antal

kvoteelever

2009

Beklædningshåndværker

175 pct.

61

200 pct.

124

Digital Media

300 pct.

87

235 pct.

66

Film- og Tv-produktionsuddannelsen

10 pct.

4

200 pct.

94

Fitnessinstruktør

15 elever for 2. halvår

15 elever for 2. halvår

36 elever

36

Fotograf

10 pct.

4

180 pct.

116

Frisør1

50 pct.

Kan ikke beregnes på baggrund af oplysningerne fra fagligt udvalg

50 pct.

Kan ikke beregnes på baggrund af oplysningerne fra fagligt udvalg

Kosmetiker1

0 pct. i 2. halvår af 2008

0 i 2. halvår af 2008

80 pct.

- og 30 elever på hvert af de to nye udbudssteder

Kan ikke beregnes på baggrund af oplysningerne fra fagligt udvalg

Mediegrafiker

125 pct.

224

130 pct.

284

Sundhedsservicesekretær

250 elever for 2. halvår

250 elever for 2. halvår

500 elever

500

Teater-, udstillings- og eventtekniker

75 pct.

- og 25 elever på hvert af de to nye udbudssteder

59

180 pct.

- og 13 elever på hvert af de to nye udbudssteder

39

Veterinærsygeplejerske

10 pct.

12

10 pct.

13

Ædelsmed

64 pct.

- og 12 elever på nyt udbudssted

24

64 pct.

- og 12 elever på nyt udbudssted

38

1 Frisørfagets Fællesudvalg har indsendt oplysninger om det samlede antal uddannelsesaftaler. Da det kun er ordinære uddannelsesaftaler (aftaler, der omfatter mindst 1. skoleperiode i grundforløbet og resten af uddannelsen), der indgår i beregningen af antallet af kvotepladser, kan det indsendte tal ikke anvendes til beregningen. Beregninger med Undervisningsministeriets egne tal for antallet af ordinære uddannelsesaftaler viser, at der på frisøruddannelsen kan optages 356 kvotelever i 2008 og 302 kvote elever i 2009, mens der på kosmetikeruddannelsen kan optages 0 kvotelever i 2. halvår af 2008 og 127 kvoteelever i 2009. Undervisningsministeriets tal er dog forbundet med en vis usikkerhed, og de anvendes kun til statistiske formål.

 

Som det fremgår af tabellen, er der på mange af uddannelserne en markant stigning i antallet af kvotepladser fra 2008 til 2009. Årsagen til dette er blandt andet, at der på nogle uddannelser – særligt på det grafiske område – ikke har været tradition for tidlig indgåelse af uddannelsesaftaler. Ifølge de faglige udvalg blev uddannelsesaftalerne derimod indgået under/efter grundforløbet. En række af de faglige udvalg vurderer, at denne adfærd vedrørende tidspunktet for indgåelse af uddannelsesaftaler kan blive svær at ændre. Konsekvensen af dette kan være, at tilgangen til uddannelserne reduceres markant medmindre kvoterne for optag af elever uden uddannelsesaftaler hæves/forbliver høje, indtil implementeringen er sket. Høje kvoter kan dog samtidig være problematiske i forhold til § 37 stk. 2, der bestemmer, at elever uden uddannelsesaftale kun må optages i begrænset omfang og under hensyntagen til beskæftigelsesforholdene for de færdiguddannede

 

Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser har været opmærksomt på problemstillingen i forbindelse med fastsættelsen af kvoter for 2009. I rådets indstilling, som ministeriet modtog den 25. juni 2008, er det anført, at forslaget til kvoter er fastsat ud fra en samlet vurdering af beskæftigelsesfrekvens, det forventede antal uddannelsesaftaler, frafald, omfang af direkte efteruddannelse samt branchens forudsætninger, traditioner og muligheder for at tilpasse sig de nye lovkrav om, at praktikadgangsvejen skal være den primære adgang til uddannelser med adgangsbegrænsning.

 

Jeg har fulgt rådets indstilling ved fastsættelse af kvoter for 2009.

 

Fordeling af kvotepladser på institutionsniveau samt overvejelser om fremtidig fordeling og niveau.

 

Hvordan kvotepladserne fordeles på institutionsniveau, fremgår af oversigterne i bilag 1.

 

I situationer, hvor kvoten angives i antal pladser, er kvoteeleverne generelt fordelt ligeligt mellem de udbudsgodkendte institutioner i både 2008 og i 2009. På uddannelsen til sundhedsservicesekretær, hvor der ikke er praktik i uddannelsen, og alle elever derfor optages via kvoten, har Danske Erhvervsskoler ønsket at blive inddraget i fordelingen af pladser for 2009. Da Undervisningsministeriet er åbent for at ændre fordelingen mellem af pladser mellem skolerne, er den udmeldte fordeling af pladser foreløbig. Den endelige fordeling vil blive udmeldt til skolerne snarest.

 

For uddannelser, hvor kvoten angives i procent, afhænger skolernes antal kvoteelever af, hvor mange uddannelsesaftaler der blev registreret ved skolen to år forud for det år, hvori eleverne skal optages. Fremgangsmåden, som er beskrevet i § 37 stk. 3, rummer således ikke mulighed for at tage hensyn til skolens beliggenhed.

 

At øge antallet af kvotepladser på skoler i udkantsområder er kun muligt, hvis procentsatsen hæves. Hermed vil antallet af kvoteelever stige på samtlige institutioner, der udbyder uddannelsen. Da beskæftigelses- og syge/barselsfrekvensen for mange af uddannelserne er relativt lav, er det med stramningen i § 37 stk. 2 (om at der kun i begrænset omfang og under hensyntagen til beskæftigelsesforholdene for de færdiguddannede kan optages elever uden uddannelsesaftale) problematisk at fastsætte højere kvoter, end de allerede udmeldte.

 

En stigning i antallet af kvoteelever vil desuden øge risikoen for, at nogle elever afbryder uddannelsesforløbet pga. manglende praktikplads. Stramningen blev bl.a. indført for at mindske omfanget af dette problem.

 

Afsluttende må det fastslås, at skolerne kan optage samtlige ansøgere til uddannelsen, som inden grundforløbets start har en uddannelsesaftale. Med en indsats for at fremme indgåelse af tidlige uddannelsesaftaler kan skolerne således arbejde for, at der optages så mange elever uden om kvotepladserne, at der ikke opstår problemer med oprettelse af hold.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder

 


Bilag 1:

 

Tallene i nedenstående oversigtstabeller er typisk beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser. Disse tal er ikke fuldstændig sammenlignelige med de tal, som de faglige udvalg har indsendt til undervisningsministeriet, og som blev anvendt til fastsættelsen af kvoterne.

 

En forskel på tallene kan fx være, hvorvidt  uddannelsesaftalen registreres på modtagedato eller indgåelsesdato. Dette kan betyde, at en uddannelse indgået i slutningen af december tæller som en aftale i et år i den dynamiske database, men i et andet år i de faglige udvalgs optællinger. En anden forskel er, at praktikaftaler i udlandet ikke er registreret i de dynamiske databaser. Til gengæld omfatter ordinære uddannelsesaftaler ikke nødvendigvis hele første skoleperiode i databasen (fx i tilfælde med restlærepraktik).

 

Det er således ikke overraskende, at der i flere tilfælde er uoverensstemmelser mellem tallene i nedenstående oversigtstabeller og tabel 1 på side 3, hvor beregningsgrundlaget er tallene fra de faglige udvalg. Når tallene fra de faglige udvalg ikke også er anvendt i oversigtstabellerne, skyldes det, at de faglige udvalg typisk ikke har indsendt tal på institutionsniveau. Tallene fra den dynamiske database anvendes i denne sammenhæng kun til statistiske formål.

 

Bilagstabel 1: Beklædningshåndværker

Institution

Antal kvoteelever i 2008

(kvote 175. pct.)

Antal kvotelever i 2009

(kvote 200 pct.)

CPH West – Uddannelsescenter København Vest

25

36

EUC Syd

4

4

TEKO

32

84

I alt

61

124

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal fra Det Faglige Udvalg for Beklædning.

 

 

Bilagstabel 2: Digital media

Institution

Antal kvoteelever i 2008

(kvote 300 pct.)

Antal kvoteelever 2009

(kvote 235 pct.)

Aalborg Tekniske Skole

24

17

Djurslands Erhvervsskole

24

26

EUC Midt

-

-

Odense Tekniske Skole

21

5

Roskilde Tekniske Skole

30

17

I alt

99

65

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser.

 

 

Bilagstabel 3: Film- og TV-produktionsuddannelsen

Institution

Antal kvoteelever 2008

(Kvote 10 pct.)

Antal kvoteelever 2009

(Kvote 200 pct.)

EUC Midt

4

50

Københavns Tekniske Skole

2

40

I alt

6

90

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser.

 

Bilagstabel 4: Fitnessinstruktør

Institution

Antal kvoteelever 2008

(Kvote 15 elever)

Antal kvoteelever 2009

(Kvote 36 elever)

Aalborg Tekniske Skole

2

6

CPH West – Uddannelsescenter København Vest

3

6

EUC Nordvestsjælland

2

6

Hansenberg

3 (ændret til 5 efter aftale med uddannelsescenter Herning)

6

Randers Tekniske Skole

3

6

Uddannelsescenter Herning

2 (ændret til 0 efter aftale med Hansenberg)

6

I alt

15

36

Kilde: De udmeldte kvotepladser

 

 

Bilagstabel 5: Fotograf

Institution

Antal kvoteelever 2008

(kvote 10 pct.)

Antal kvoteelever 2009

(kvote 180 pct.)

EUC Midt

3

56

Københavns Tekniske Skole

3

44

I alt

6

100

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser.

 

 

Bilagstabel 6: Frisør

Institution

Antal kvoteelever 2008

(kvote 50 pct.)

Antal kvoteelever 2009

(kvote 50 pct.)

Aarhus Tekniske Skole

29

26

Aalborg Tekniske Skole

29

30

CPH West

123

92

EUC Sjælland

24

30

EUC Syd

9

9

EUC Vest

12

8

Hansenberg

34

26

Odense Tekniske Skole

32

28

Randers Tekniske Skole

30

21

Uddannelsescenter Herning

34

34

I alt

356

302

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser.

 

 

Bilagstabel 7: Kosmetiker

Institution

Antal kvoteelever 2008 i 2. halvår

(Uddannelsen var kun adgangsbegrænset i 2. halvår)

Antal kvoteelever 2009

(kvote 80 pct. og 30 elever på hvert nyt udbudssted)

Aalborg Tekniske Skole

0

30

CPH West

0

54

Odense Tekniske Skole

0

30

I alt

0

114

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser.


Bilagstabel 8: Mediegrafiker

Institution

Antal kvoteelever

(125 pct.)

Antal kvoteelever 2009

(Kvote 130 pct.)

Aarhus Tekniske Skole

38

43

Aalborg Tekniske Skole

-

8

Hansenberg

24

10

Københavns Tekniske Skole

92

85

Odense Tekniske Skole

15

21

Roskilde Tekniske Skole

13

16

Uddannelsescenter Herning

8

11

I alt

190

194

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser.

 

 

Bilagstabel 9: Sundhedsservicesekretær

Institution

Antal kvoteelever 2008

(Kvote 250 elever)

Antal kvoteelever 2009

(Kvote 500 elever,

fordeling er foreløbig)

Aalborg Handelsskole

17

34

Aarhus Købmandsskole

16

34

Business College Syd Mommark Hks – Sønderborg HS

17

33

CPH West – Uddannelsescenter København Vest

17

34

Esbjerg Handelsskole

17

33

EUC Lolland

17

33

EUC Nordvestsjælland

17

33

Handelsskolen Minerva

17

33

Handelsskolen Sjælland Syd

17

33

IBC International Business College

17

34

Køge Handelsskole

17

33

Niels Brock, Copenhagen Business College

17

34

Tietgenskolen

17

33

Uddannelsescenter Herning

16

33

Vestfyns Handelsskole

14

33

I alt

250

500

Kilde: De udmeldte kvotepladser

 

 

Bilagstabel 10: Teater-, udstillings- og eventtekniker

Institution

Antal kvoteelever 2008

(Kvote 75 pct. og 25 elever på hvert nyt udbudssted)

Antal kvoteelever 2009

(Kvote 180 pct. og 13 elever på hvert nyt udbudssted)

Aahus Tekniske Skole

9

18

EUC Nord

25

13

Københavns Tekniske Skole

25

13

I alt

59

44

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser.

 

 

 


Bilagstabel 11: Veterinærsygeplejerske

Institution

Antal kvoteelever 2008

(kvote 10 pct.)

Antal kvoteelever 2009

(Kvote 10 pct.)

Hansenberg

10

11

I alt

10

11

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser.

 

 

Bilagstabel 12: Ædelsmed

Institution

Antal kvoteelever 2008

(Kvote 64 pct. og 12 elever på nyt udbudssted)

Antal kvoteelever 2009

(Kvote 64 pct. og 12 elever på nyt udbudssted)

EUC Lillebælt

12

12

Københavns Tekniske Skole

25

22

I alt

27

34

Kilde: Tallene er beregnet på baggrund af tal om praktikaftaler fra Undervisningsministeriets dynamiske databaser.