Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 294 (Alm. del):
I brev af 8. juli 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 294
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel i Fagbladet GymnaÂsieÂskolen 3/7-08 om svækkelse af gymnasieelevernes retssikkerhed, fordi ministeren skærer i antallet af censorer. I den forbindelse bedes ministeÂren besvare følgende:
- Hvad er ministerens kommentar til den konkrete kritik, der rejses mod at fjerne den uvildige censur på stx?
- Hvad vil ministeren gøre ved kritikken mod de sammenlagte eksamener på hf uden fuld faglig dækning blandt censorerne?
- Ministeren har ogsÃ¥ indskrænket den uvildige censur i folkeÂskoÂlens afgangsprøver, hvilket ministeren efterfølgende har sagt mÃ¥ske kan give nogle problemer. Hvilke ændringer vil ministeren gennemføre i forhold til at sikre tilstrækkelig censur i folkeskoÂlen?
- Har ministeren andre tiltag pÃ¥ vej, der vil svække censuren i henÂholdsvis folkeskolen, ungdomsuddannelserne og de videregÃ¥ende uddannelser under ministeren?"
Svar:
Artiklen i Gymnasieskolen er behæftet med en række fejl.
For det første er ændringen i den skriftlige censur på GSK, hvor antallet af censorer ændres fra to til én, ikke gennemført for at få en besparelse, men for at smidiggøre GSK-systemet. Eksamensterminen i august benyttes i stort omfang i forbindelse med komprimerede suppleringsforløb, der afholdes hen over sommeren. For at få tilstrækkelig tid til undervisningen skal de skriftlige prøver ligge så sent som muligt i august. Samtidig skal karakteren foreligge for GSK-kursisterne før studiestart i begyndelsen af september. Disse to modstridende krav kan reelt ikke opfyldes, hvis de skriftlige besvarelser skal bedømmes af to censorer, idet hver censor skal have et tidsrum på mindst en uge for at kunne udføre censoropgaven.
For det andet er der ikke tale om, at det er den â€uvildige†censor, der fjernes. Det er i stedet den ene af to â€uvildige†censorer, der fjernes. Læreren bedømmer fortsat ikke kursisternes besvarelser.
For det tredje er GSK-kursisternes retssikkerhed ikke svækket ved ændringen. De har stadigvæk adgang til at klage over bedømmelsen med mulighed for at få foretaget en ombedømmelse, hvis de får medhold i klagen.
Til de fire spørgsmål har jeg følgende svar:
Hvad er ministerens kommentar til den konkrete kritik, der rejses mod at fjerne den uvildige censur på stx?
Svaret hertil er dækket af ovenstående.
Hvad vil ministeren gøre ved kritikken mod de sammenlagte eksamener på hf uden fuld faglig dækning blandt censorerne?
Her henviser jeg til mit svar på § 20-spørgsmål nr. S 3154 stillet af Christine Antorini (S) den 26. februar 2007.
Ministeren har også indskrænket den uvildige censur i folkeskolens afgangsprøver, hvilket ministeren efterfølgende har sagt måske kan give nogle problemer. Hvilke ændringer vil ministeren gennemføre i forhold til at sikre tilstrækkelig censur i folkeskolen?
Der er ikke sket indskrænkninger i den uvildige censur ved folkeskolens afgangsprøver. Tværtimod gennemføres den skriftlige censur nu af to uvildige censorkorps – et centralt og et kommunalt censorkorps. Læreren bedømmer ikke elevernes besvarelser. Der er ikke ændret noget ved principperne for mundtlig censur.
Har ministeren andre tiltag på vej, der vil svække censuren i henholdsvis folkeskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser under ministeren?
I 2007 nedsatte jeg en arbejdsgruppe, der netop har afleveret forslag til modernisering af folkeskolens afgangsprøver. Jeg vil blandt andet på baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger drøfte spørgsmål om den fremtidige indretning af prøvesystemet med folkeskolens forligskreds efter sommerferien.
Â
I forlængelse af evalueringen af gymnasiereformens første gennemløb vil eksamen uden tvivl blive et væsentligt punkt. Jeg forventer, at der vil komme forslag til justeringer fra sektoren, og at nogle af de eksterne evalueringer, der gennemføres, vil indeholde anbefalinger, der berører eksamenssystemet.
Derudover er jeg naturligvis indstillet på at drøfte de forslag til ændring af prøve- og eksamenssystemet, der måtte komme fra de respektive uddannelsessektorer.