Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 286 (Alm. del):
I brev af 30. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 286:
â€I forbindelse med undervisningsministerens redegørelse om udviklingen pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det efter kommunalreformen, hvordan vil ministeren sikre, at der ikke skabes to spor i planlægningen pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det, som især RegionsrÃ¥det i Midtjylland peger pÃ¥?â€
Svar:
Det fremgår af side 11 i udviklingsrådets redegørelse for 2007 for Region Midtjylland, at Region Midtjylland mener, at det endnu ikke er lykkedes at indgå i en fremadrettet dialog om udviklingen for området. Det anføres blandt andet, at der nu planlægges i to spor - en planlægning i regi af rammeaftalen med regionen og en selvstændig analyse af området blandt de 19 kommuner - et arbejde hvor regionen ikke er inviteret.
Jeg skal hertil bemærke, at reglerne om rammeaftalen m.v. er fastsat ved bekendtgørelse nr. 354 af 24. april 2006 om kommunalbestyrelsens årlige redegørelse til regionsrådet og rammeaftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen på specialundervisningsområdet.
Det fremgÃ¥r af bekendtgørelsen, at rammeaftalen er et planlægnings- og udviklingsværktøj, som skal sikre en Ã¥ben dialog om udviklingen af de regionale tilbud og skabe gennemsigtighed og Ã¥benhed for borgerne.Â
Rammeaftalen skal blandt andet indeholde oplysninger om det samlede antal pladser, som regionsrÃ¥det stiller til rÃ¥dighed for kommunerne, og taksterne for kommunalbestyrelsernes køb af pladser i de regionale undervisningstilbud. Â
Desuden skal regionsrådene i forbindelse med rammeaftalerne sørge for, at der sker en indbyrdes koordinering regionerne imellem om de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud.
Som det fremgår af disse regler, er rammeaftalen først og fremmest en aftale om regionens undervisningstilbud.
Jeg vil også gøre opmærksom på, at kommunalbestyrelserne inden for regionen er forpligtet til at samarbejde om tilvejebringelsen af de nødvendige tilbud inden for specialundervisningsområdet, jf. folkeskolelovens § 47, stk. 4.
Dette kan blandt ske ved, at kommunalbestyrelsens Ã¥rlige redegørelse til regionen ogsÃ¥ kan indeholde en redegørelse for kommunens forventede brug af pladser i andre kommuners undervisningstilbud. SÃ¥danne redegørelser indgÃ¥r som bilag til rammeaftalen.Â
Det kommunale samarbejde omfatter således andre forhold end relationerne til regionens undervisningstilbud.