Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 285 (Alm. del):
I brev af 30. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 285:
â€I forbindelse med undervisningsministerens redegørelse om udviklingen pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det efter kommunalreformen, hvordan vil ministeren sÃ¥ sikre kommunernes konstruktive deltagelse, nÃ¥r ministeren selv i sin redegørelse peger pÃ¥, at datagrundlaget er spinkelt og at sammenligninger er vanskelige pÃ¥ grund af ændringer i bÃ¥de regelgrundlag og indsamlingsmetoder?â€
Svar:
Det fremgår af punkt 2.5 i redegørelsen, at Undervisningsministeriet sammen med blandt andre UNI-C, Statistik og Analyse, og Danmarks Statistik fortsat vil arbejde for bedre statistikløsninger som grundlag for udviklingsrådenes arbejde. KL vil også blive inddraget i dette arbejde.
Endvidere fremgÃ¥r det af punkt 2.5 i redegørelsen, at Undervisningsministeriet fortsat vil arbejde for at tilvejebringe valide data pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det, sÃ¥ledes at dobbeltarbejde undgÃ¥s i kommuner og pÃ¥ skoler.   Â