Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 285 (Alm. del):

I brev af 30. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 285:

”I forbindelse med undervisningsministerens redegørelse om udviklingen på specialundervisningsområdet efter kommunalreformen, hvordan vil ministeren så sikre kommunernes konstruktive deltagelse, når ministeren selv i sin redegørelse peger på, at datagrundlaget er spinkelt og at sammenligninger er vanskelige på grund af ændringer i både regelgrundlag og indsamlingsmetoder?”

 

Svar:

Det fremgår af punkt 2.5 i redegørelsen, at Undervisningsministeriet sammen med blandt andre UNI-C, Statistik og Analyse, og Danmarks Statistik fortsat vil arbejde for bedre statistikløsninger som grundlag for udviklingsrådenes arbejde. KL vil også blive inddraget i dette arbejde.

 

Endvidere fremgår det af punkt 2.5 i redegørelsen, at Undervisningsministeriet fortsat vil arbejde for at tilvejebringe valide data på specialundervisningsområdet, således at dobbeltarbejde undgås i kommuner og på skoler.    

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder