Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 282 (Alm. del ):

I brev af 30. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 282 :

" Vil ministeren som opfølgning på svar på UDU alm. del - spørgsmål 181 om udenlandske studerende, der lokkes til Danmark på falske vilkår besvare følgene spørgsmål:

 

-          Ministeren skriver, at der skal udarbejdes klare retningslinier for god markedsføring pÃ¥ uddannelsesomrÃ¥det for derigennem at sikre, at markedsføring af danske uddannelser i udlandet er pÃ¥lidelig og troværdig. Er det sket, og i givet fald vil ministeren sende retningslinjerne til uddannelsesudvalgets orientering?

 

-          Ministeren svarer desuden, at der skal endvidere udvikles informationsmateriale om studiemuligheder i Danmark, der mÃ¥lrettes udenlandske studerende, og som giver en forstÃ¥elig og uvildig information om det danske uddannelsessystem, opholdstilladelse, leveomkostninger, boligforhold m.v. Disse initiativer er aktuelt ved at blive udmøntet i en Code of Conduct. Er det sket, og i givet fald bedes informationsmaterialet samt Code of Conduct fremsendes til uddannelsesudvalget?

 

-          Ministeren skriver i svaret, at det efter regeringens mening er tilstrækkeligt med initiativer, og at der ikke er behov for yderligere fremadrettede initiativer. Har den seneste sag vedrørende de udenlandske studerendes høje dumpeprocent pÃ¥ erhvervsskolen Selandia fÃ¥et ministeren til at ændre holdning?

 

-          Overvejer ministeren at skærpe kvalitetskravene til internationalisering af professionsuddannelserne, sÃ¥ det bliver et særskilt punkt i akkreditering af uddannelserne, om der er ordentlige procedurer for markedsføring, optagelseskrav, faglig og sproglig screening af udenlandske studerende m.v.?"

 

 

Svar:

Som svar på de fire spørgsmål skal jeg anføre følgende:

 

-                Det indgÃ¥r som et initiativ i National strategi for markedsføring af Danmark som uddannelsesland, at der i samarbejde med uddannelsesinstitutionerne skal udarbejdes nationale retningslinjer, der skal sikre, at danske institutioners markedsføring over for og information til internationale studerende er troværdig og fyldestgørende. PÃ¥ engelsk anvendes betegnelsen Code of Conduct. 

 

Jeg forventer, at CIRIUS (den statslige styrelse for internationalisering af uddannelser og læringsmiljøer), der er ansvarlig for at implementere strategien, vil fremlægge udkast til retningslinjerne i 2. halvdel af 2008. 

 

-                CIRIUS har udviklet informationsmateriale om videregÃ¥ende uddannelse, studiemuligheder og leveforhold i Danmark mÃ¥lrettet internationale studerende. Informationsmaterialet omfatter en brochure om at studere og leve i Danmark samt hjemmesiden www.studyindenmark.dk, der er en omfattende informations- og vejledningsportal om danske videregÃ¥ende uddannelser og om studielivet i Danmark.

 

CIRIUS planlægger endvidere i samarbejde med Udlændingeservice at udarbejde en pjece rettet mod studerende uden for EU.

 

Der vedlægges en engelsk version af brochuren om at studere i Danmark.

 

-                Sidste Ã¥r blev udlændingeloven ændret, sÃ¥ledes at alle uddannelsesinstitutioner fik pligt til at foretage indberetning til udlændingemyndighederne, nÃ¥r en studerende ikke er studieaktiv, dvs. ikke aktivt deltager i uddannelsen med afleveringer, fremmøde osv. Studieaktivitet er en forudsætning for opholdstilladelsen efter udlændingelovgivningen. Der er sÃ¥ledes et tydeligt regelgrundlag pÃ¥ omrÃ¥det. Jeg vil nu se pÃ¥, om der er behov for at informere institutionerne bedre om denne pligt, og om der er behov for at tydeliggøre, hvornÃ¥r forpligtelsen indtræder.

 

-                I forbindelse med akkreditering vurderes de erhvervs- og professionsrettede uddannelser pÃ¥ baggrund af de kriterier for relevans og kvalitet, som er fastsat i bekendtgørelse om akkreditering og godkendelse af erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, der er trÃ¥dt i kraft d. 1. juli 2008. Ved akkrediteringen vil uddannelserne blandt andet blive vurderet pÃ¥ deres resultat og mÃ¥lopfyldelse, herunder om de studerende gennemfører uddannelsen og opnÃ¥r det tilsigtede læringsudbytte i tilfredsstillende omfang. Der vil i vurderingen heraf ikke blive skelnet mellem danske og udenlandske studerende. Jeg har ingen overvejelser om ændre akkrediteringskravene pÃ¥ dette punkt.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder