|
E-mail [email protected] |
|
E-mail [email protected] |
Fuldmægtig Anna Sofie Weigaard Jørgensen Afdelingen for grundskole og folkeoplysning Kontor for specialundervisning, ungdomsskole og FVU Frederiksholms Kanal 26 1220 København K
|
|
Kolding Kommune fremsender hermed bidrag, på anmodning til besvarelse af spørgsmål stillet af folketingets uddannelsesudvalg.
Bidraget er struktureret efter den almindelige specialundervisning jf. Folkeskolelovens § 20 stk. 1, og den vidtgående specialundervisning jf. Folkeskolelovens § 20 stk. 2. Den almindelige specialundervisning har i årene 2001-2007 været i kommunalt regi. Den vidtgående specialundervisning har frem til 2007 været i amtslig regi, og overgik i forbindelse med kommunalreformen til kommunerne.
Kolding Kommune er i dag sammenlagt af 5 kommuner, hvorfor bidraget til besvarelse af spørgsmålene for årene 2001-2006 er baseret på oplysninger fra den tidligere Kolding Kommune, idet det ikke har været muligt at fremskaffe oplysninger fra sammenlægningskommunerne.
Såfremt Ministeriet eller Folketingets uddannelsesudvalg har yderligere spørgsmål, står Kolding Kommune gerne til disposition for besvarelse af samme.
Venlig hilsen
Ib Hansen                                                      Tina Maagaard
Børne- og Uddannelsesdirektør                           Udviklingschef
Bidrag til besvarelse af spørgsmål 278:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Kolding Kommune definerer
specialundervisningen?
Kolding Kommunes bidrag er i overensstemmelse med Undervisningsministeriets egen besvarelse. Som supplement til undervisningsministeriets egen besvarelse kan Kolding Kommune oplyse nedenstående.
I årene 2001 – 2006 var specialundervisningen organiseret på de tre følgende måder:
1. Det tidligere Vejle Amt varetog den vidtgÃ¥ende specialundervisning (§ 20 stk. 2), hvor ansvaret for den vidtgÃ¥ende specialundervisning overgik til kommunerne pr. 01.01.2007.Â
2. Specialundervisning på specialskoler (§ 20 stk. 1). Kolding Kommune havde 4 specialskoler, som var oprettet efter folkeskolelovens § 20 stk. 1. Der var tale om to specialskoler og to kommunale centerklasserækker.
3. Specialundervisning på folkeskoler ( § 20 stk. 1). I Kolding Kommune traf de enkelte folkeskoler selv beslutning om foranstaltningens form og indhold. Undervisningen foregik på folkeskolen med f.eks. forløb på mindre hold eller i form af støtte i klassen.
Bidrag til besvarelse af spørgsmål 279:
Vil ministeren undersøge og oplyse den gennemsnitlige udgift til børn, der modtager specialundervisning i Kolding Kommune i årene 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 og 2007?
Af nedenstående tabel fremgår det, at den gennemsnitlige udgift pr. barn for vidtgående specialundervisning i årene 2001 – 2006, har udviklet sig med en gennemsnitlig stigning på 3,13 pct. pr. år. Specialundervisning på specialskoler har udviklet sig med en gennemsnitlig stigning på 3,83 pct. pr. år i årene 2001 – 2007, hvor nettoprisindekset har udviklet sig med 2,1 pct. i gennemsnit pr. år.
Den gennemsnitlige udgift pr. elev til specialklasse undervisningen i folkeskolen er udeladt, idet grundlaget for beregningen er for usikkert. Dette skyldes at en elev f.eks. kan være tilmeldt specialundervisning i folkeskolen for en periode på f.eks. 3 måneder, og da der ikke foreligger registreringer af årselever er beregningen af den gennemsnitlige udgift pr. elev udeladt.
Bidrag til besvarelse af spørgsmål 280:
Vil ministeren undersøge og oplyse den faktiske udgift til børn, der modtager specialundervisning i Kolding Kommune i årene 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 og 2007?
Af nedenstÃ¥ende skema fremgÃ¥r de faktiske udgifter til specialundervisningen i Ã¥rene 2001 – 2007. At den samlende udgift til specialundervisningen stiger fra kr. 88.120.000 i Ã¥r 2006 til kr. 149.360 i Ã¥r 2007 skyldes kommunesammenlægningen, hvorfor tallene for 2007 ikke kan sammenlignes med de øvrige Ã¥r. Tallene i nedenstÃ¥ende skema er opgivet i løbende priser.Â
Bidrag til besvarelse af spørgsmål 281:
Vil ministeren undersøge og oplyse fordelingen i forhold til enkeltintegration, specialhold, specialklasse, specialskole etc. for børn, der modtager specialundervisning i Kolding Kommune i årene 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 og 2007?
Kolding Kommune henviser til de øvrigt stillede spørgsmål og de dertilhørende bidrag. Herudover fremgår elevfordelingen mellem vidtgående specialundervisning og specialundervisning på specialskoler.
Som det fremgår af tabellen har antallet af elever der modtager vidtgående specialundervisning været stigende fra 92 – 194 elever fra 2001 til 2006, svarende til en procentuel stigning på 108,9 pct..
Â