Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 278 (Alm. del):

I brev af 30. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 278:

"Vil ministeren redegøre for, hvordan Kolding Kommune definerer

specialundervisningen?"

 

Foreløbigt svar:

Da folkeskolen er et kommunalt anliggende, ligger Undervisningsministeriet ikke inde med oplysninger om Kolding Kommunes definition på specialundervisning. Jeg kan dog oplyse, at Kolding Kommune på linje med alle andre kommuner skal opfylde den definition af specialpædagogiske bistand, som fremgår af § 2 i bekendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005 om specialundervisning og specialpædagogiske bistand: 

 

”Specialpædagogisk bistand til elever i børnehaveklassen, grundskolen og 10. klasse omfatter:

1) Specialpædagogisk rådgivning til forældre, lærere eller andre, hvis indsats har væsentlig betydning for elevens udvikling.

2) Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler, som er nødvendige i forbindelse med undervisningen af eleven.

3) Undervisning i folkeskolens fag og fagområder, der tilrettelægges under særlig hensyntagen til elevens indlæringsforudsætninger. For elever i børnehaveklassen omfatter specialpædagogisk bistand undervisning og træning, der tilrettelægges efter elevens særlige behov.

4) Undervisning og træning i funktionsmåder og arbejdsmetoder, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af psykiske, fysiske, sproglige eller sensoriske funktionsvanskeligheder.

5) Personlig assistance, der kan hjælpe eleven til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.

6) Særligt tilrettelagte aktiviteter, der kan gives i tilslutning til elevens specialundervisning.”

 

Jeg vil indhente bidrag fra Kolding Kommune om, hvorvidt kommunen inkluderer andet i deres definition af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og sende et endeligt svar på spørgsmålet snarest.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder