Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Svar på spørgsmål 275 (Alm. del):
I brev af 26. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 275:
"Vil ministeren oplyse, hvilke tilbud der udbydes i forbindelse med børn, der får stillet diagnosen ADHD, og hvilke kommuner der gør fortrinsvis hvad i forhold til fx behandling af medicinsk eller socialpædagogisk karakter med henblik på at beholde barnet i en almindelig skole?"
Svar:
Der sker ikke en registrering af de enkelte kommuners støtte til børn på grundlag af diagnosen ADHD, men der ydes støtte til børn med adfærdsforstyrrelser og koncentrationsvanskeligheder i daginstitutioner og i skolefritidsordninger, primært i form af støttepædagogbistand.
I sundhedsregi viser opgørelser, at der er et stigende brug af medicin til børn og unge med forstyrrelser som ADHD. Således er antallet af 5-19-årige, der behandles med lægemidlet Ritalin, som anvendes til behandling af bl.a. ADHD, øget med ca. 61 % fra 2005 til 2007.
I børne- og ungdomspsykiatrien udgør mistanke om hyperkinetisk forstyrrelse/ADHD en hyppig henvisningsårsag også fra kommunernes pædagogisk psykologiske rådgivninger.
Elever med diagnosen ADHD modtager så vidt muligt specialundervisning i hjemskolen i form af støtte fra en AKT-lærer, men der kan også ske henvisning til specialklasser og specialskoler, ofte for en periode. Både udredningen af og vurderingen af hvilke støtteforanstaltninger der skal til, for at et barn med ADHD kan følge undervisningen i skolen, sker oftest i et samarbejde mellem de kommunale myndigheder, forældrene og den børnepsykiatriske afdeling.