Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

Svar på spørgsmål 274 (Alm. del ):

 

I brev af 26. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

"Vil ministeren oplyse, hvor mange børn i Danmark der får stillet diagnosen ADHD, og hvad der gøres af tiltag for at forbedre en allerede svær skolegang? "

 

Svar:

Ifølge Sundhedsstyrelsen er det vanskeligt at få et dækkende billede af antallet af børn, der får stillet diagnosen ADHD, men nye danske undersøgelser viser, at cirka 2-3 % af alle skolebørn har udtalte problemer i form af ADHD.

 

Der kan gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, hvis det vurderes, at en elev med diagnosen ADHD har særlige undervisningsmæssige behov. Det sker på baggrund af en pædagogisk psykologisk vurdering, som skal indeholde et forslag til form, indhold og omfang af specialpædagogisk bistand. I særlige komplicerede tilfælde indhentes bistand fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO).

 

Den specialpædagogiske bistand kan organiseres som støtte i den almindelige undervisning eller som særlig tilrettelagt undervisning uden for den almindelige undervisningstid. Endvidere kan elever med ADHD henvises til en specialklasse eller en specialskole for børn med ADHD.

 

Indholdet af den specialpædagogiske bistand kan omfatte undervisning og træning i specifikke funktionsmåder og arbejdsmetoder, eksempelvis hukommelsestræning og social færdighedstræning, som kan understøtte undervisningen af et barn med ADHD. Ligeledes kan den specialpædagogiske bistand ydes som rådgivning og vejledning til forældre, lærere og andre voksne omkring eleven samt eleven selv.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder