Â
Svar på spørgsmål 273 (Alm. del - bilag 293):
I brev af 25. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 273:
"Vil ministrene kommentere henvendelsen af 31/5-08 fra journalist Rikke Brøndum vedr. afslag på ansøgning om SU i udlandet, jf. UDU – bilag 293? "
Svar:
Godkendelse af uddannelser i udlandet som SU-berettigede sker efter reglerne i SU-bekendtgørelsen. Der stilles en række generelle betingelser for, at Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte kan tildele SU til uddannelser i udlandet, herunder at:
§ Uddannelsen skal give en erhvervskompetence, der umiddelbart kan finde almindelig anvendelse i Danmark, jævnfør § 58, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1408 af 7. december 2007.
§ Uddannelsen skal være af en sådan art, at den ville kunne offentligt anerkendes i Danmark, jævnfør § 58, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1408 af 7. december 2007.
§ Uddannelsen skal være offentligt anerkendt i studielandet, jævnfør § 54, stk. 1, 2. punktum, i bekendtgørelse nr. 1408 af 7. december 2007 om statens uddannelsesstøtte.
Ovennævnte regler i bekendtgørelsen har hjemmel i § 4 i lovbekendtgørelse nr. 983 af 27. juli 2007, hvoraf det fremgÃ¥r, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at uddannelser i udlandet kan give ret til uddannelsesstøtte.Â
De nævnte betingelser stilles, uanset hvor i verden en studerende vil studere med SU. Der er ingen specielle regler for studier i EU.
Reglen om, at uddannelsen skal være offentligt anerkendt i studielandet, har til formål at sikre uddannelsens kvalitet. Offentlig anerkendelse i studielandet, der oftest også vil indebære et løbende tilsyn, anses for en relevant måde at sikre en vis minimumskvalitet. Betingelsen kan yderligere ses som en sikkerhed for de studerende, da det kan være vanskeligt at vurdere kvaliteten af uddannelserne i udlandet.
Også de øvrige nordiske lande, der i endnu højere grad end Danmark har givet unge mulighed for at uddanne sig i udlandet, stiller krav om, at en uddannelse i udlandet skal være offentligt anerkendt i studielandet som betingelse for at tildele støtte.
Betingelsen i § 54 har, udover visse private uddannelser i de enkelte lande, også betydning for transnationale uddannelser, fx hvor en udbyder af en uddannelse forlægger denne til et andet land, eller uddannelsen sælges på licens.
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte vil oftest have meget vanskeligt ved at få reel indsigt i, hvorvidt en uddannelsesinstitution fører et reelt tilsyn og varetager en reel kvalitetssikring af en uddannelse, der er udbudt af en anden part eller i et andet land.
Det er fx ikke muligt i praksis at kontrollere australske universiteters samarbejdsaftaler i Malaysia.
Det er naturligvis muligt at ændre de gældende regler. Dette bør dog ikke ske uden en forudgående analyse, idet en slækkelse af reglerne givetvis vil give en række problematiske situationer på nogle uddannelsesområder.