Susanne Bang Stald

[email protected]

Kære Susanne Bang Stald

 

Tak for din mail af 8. juni 2008, hvori du fortæller om nogle besparelser på Svanninge Skole og i den forbindelse stiller mig en række spørgsmål.

 

Samlet set kan jeg ikke genkende dit billede af den danske folkeskole. Danmark har en af verdens dyreste folkeskoler, så fokus bør først og fremmest være på en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne og på de resultater, der kommer ud af de store investeringer i folkeskolen. Dette fokus er bl.a. fremmet med vedtagelsen af lov nr. 131 af 19. april 2006 om styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v. Lærere og ledere skal ikke bebyrdes med unødigt bureaukrati, og derfor har jeg nedsat et afbureaukratiseringsudvalg, der skal komme med forslag til, hvordan administrationen kan forenkles, så der bliver mere tid til kerneopgaverne.

 

Hvordan de økonomiske midler forvaltes, hører under det kommunale selvstyre. Jeg er meget optaget af, at det decentrale ansvar fastholdes, for til syvende og sidst er det lokale demokrati nærmest til at vurdere de lokale behov, herunder hvordan folkeskolen skal placeres i forhold til øvrige kommunale serviceområder.

 

Du skriver om dine oplevelser af begrænsninger og besparelser, hvad timetal, materialer og kreative fag angår. Her kan jeg oplyse dig om, at folkeskoleloven indeholder en række bestemmelser, som sikrer børnene en forsvarlig undervisning, uanset hvor i landet man bor. Den fælles folkeskole er blevet styrket i forbindelse med fornyelsen af folkeskoleloven i foråret 2003 med vedtagelsen af lov nr. 300 af 30. april 2003, der indførte minimumstimetal for folkeskolens tre fagblokke på udvalgte klassetrin samt indførte centralt fastsatte, bindende trin- og slutmål for alle folkeskolens fag. Hvad angår undervisningsmidler, udarbejdede regeringen en særlig handlingsplan for it i folkeskolen 2004-2007, som der blev afsat 495 mio. kr. til. Endvidere har regeringen støttet køb af nye naturfagsbøger med 80 mio. kr. fra 2005 til 2006 og afsat 425 mio. kr. i perioden 2005 til og med 2008 til renovering af naturfagslokaler.

 

Også de praktiske musiske fag er ved at blive styrket. En rådgivningsgruppe, jeg har nedsat, er kommet med forslag til, hvordan man kan styrke undervisningen i de praktisk musiske fag i folkeskolen. Disse anbefalinger er ministeriet nu i færd med at arbejde videre med. Jeg regner med at komme med et udspil til efteråret.

 

Du efterspørger i din mail anvisninger på, hvordan skolebestyrelsens arbejde fremadrettet kan sikres. Skolebestyrelserne har en meget vigtig rolle i at skabe en velfungerende skole, og de har indflydelse på så godt som alle skolens områder. I det lovforslag, som vi p.t. forhandler i folkeskoleforligskredsen, har jeg foreslået, at skolebestyrelsen fremover skal udarbejde et værdiregelsæt for skolen, herunder en overordnet antimobbestrategi.

 

Jeg håber med ovenstående at have givet dig et bredere syn på den danske folkeskole, som jeg hverken er enig med dig i er fattig på ånd eller midler, tværtimod. Jeg mener bestemt, der er tydelighed om folkeskolens værdier også i forhold til de nye initiativer, der tages fra ministerielt hold. Hensigten med de nye skolereformer er som nævnt ovenfor bl.a. netop at skabe mulighed for at dokumentere kvaliteten og dermed synliggøre det store arbejde, lærerne i folkeskolen gør.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder