Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

   

 

 Svar på spørgsmål 269 (Alm. del):                                                                         24-06-2008

 

I brev af 13. juni.2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

 

Spørgsmål 269:

"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10/6-08 fra lektor Christian Thune Jacobsen, Reformforum, vedr. en reform af gymnasiereformen, jf. UDU alm. del – bilag 289?”

 

Svar:

 

En gruppe på 8 nuværende og forhenværende gymnasielærere har taget initiativ til en underskriftindsamling til støtte for følgende 8 kritikpunkter af gymnasiereformen:

 

”Det duer ikke:

  1. at kontinuiteten i de faglige forløb ødelægges
  2. at der ustandselig ændres i bekendtgørelser og vejledninger
  3. at den nuværende AT-konstruktion vanskeliggør meningsfulde forløb
  4. at elevernes retssikkerhed ved eksamen forringes
  5. at den fælles nationale studentereksamen er i fare
  6. at lærere og ledelse bruger alt for meget tid på møder og kontrol
  7. at kompetencetænkningen udhuler fagligheden
  8. at eleverne har for lidt indflydelse


Vi ønsker, at de frugtbare elementer i reformen bevares. Men vi opfordrer til, at undervisningsministeren og forligspartierne udviser mod og vilje til at ændre det, der ikke duer, således at årgangen der begynder uddannelsen senest 2009, møder et fagligt stærkt gymnasium
. Hvis du er enig i ovenstående punkter, så skriv under her på denne side.” (Kilde: http://www.reformforum.skrivunder.dk )

Som det fremgår af det brev, gruppen har fremsendt til partiernes uddannelsesordførere har 3.432 personer skrevet under på ovenstående, hvilket svarer til 37 % af samtlige gymnasielærere i det almene gymnasium. 

 

Selv om de 8 punkter er formuleret generelt og uden angivelse af, om de oplevede problemer skyldes regler i form af love, bekendtgørelser, vejledninger og overenskomstaftaler eller skolernes måde at implementere reformen på, er opbakningen fra godt en 1/3 af lærerne et vigtigt signal. Der er således grund til nøje at overveje årsagerne til de oplevede problemer, som det hidtil har været fremgangsmåden i det såkaldte ”Monsterudvalg” og i Følgegruppen, med sigte på at finde bedre veje til realisering af reformens mål.

 

Underskrifterne fra de 37 % af lærerne understreger betydningen af en gennemgang af reformen og dermed af de planlagte forhandlinger i forligskredsen, der påbegyndes i efteråret med henblik på aftale om ændringer af reformen.

 

De medsendte bemærkninger og anbefalinger fra Christian Thune Jacobsen, en af personerne i initiativgruppen, kan parallelt med øvrige anbefalinger indgå som inspiration for drøftelserne.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder