Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 260 (Alm. del - bilag 285):                                                       24-06-2008
I brev af 12.juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 260:
"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 6/6-08 fra Dansk Skolemuseum vedr. lukning af museet, jf. UDU alm.del – bilag 285"
Svar:
Undervisningsministeriet, Danmarks Lærerforening og Lærerstandens Brandforsikring har siden 1995 i fællesskab ydet bidrag til driften af Dansk Skolemuseum.
I starten af 2007 meddelte Danmarks Lærerforening og Lærerstandens Brandforsikring, at de ikke længere ønsker at fortsætte samarbejdet på de hidtil gældende vilkår.
Undervisningsministeriet har siden taget initiativ til at undersøge mulighederne for at indlemme samlingen i Nationalmuseet. En udredningsgruppe, der i den anledning blev nedsat under Kulturministeriet, konkluderede, at en indlemmelse af museets samling helt eller delvist i Nationalmuseet ikke kan anbefales. Desuden blev det konstateret, at samlingen aktuelt er nødlidende, hvorfor Dansk Skolemuseum står overfor en væsentlig økonomisk udfordring i forhold til at sikre samlingens fortsatte eksistensgrundlag.
På baggrund af denne konklusion har bestyrelsen iværksat de nødvendige formelle skridt til en lukning af museet.
En lukning af Dansk Skolemuseum er endnu ikke en realitet. Undervisningsministeriet arbejder fortsat på at finde en løsning på museets økonomiske og lokalemæssige problemer.
Helt konkret betyder det, at der er kontakt til relevante interessenter om at bidrage med støtte til museets drift. Såfremt dette ikke lykkes, vil Undervisningsministeriet sikre, at samlingen nedpakkes og opbevares forsvarligt, hvormed samlingen sikres for fremtiden. Løsningen med opbevaring betyder, at der fortsat kan arbejdes for, at samlingen kan blive udstillet i et andet regi.
Jeg anerkender dermed betydningen af den samling, som Dansk Skolemuseum administrerer, og vil gerne understrege, at Undervisningsministeriet i høj grad tager hensyn til den værdi, som kendskabet til vores skolehistorie har, samt at en alternativ løsning til nedpakning fortsat er højt prioriteret.