Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 259 (Alm. del):                                                                         24-06-2008
I brev af 11. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 259:
"Vil ministeren oplyse, hvilke anbefalinger fra udvalget om revision af sygeplejerskeuddannelser, der er indarbejdet i den reviderede bekendtgørelse for sygeplejerskeuddannelsen, og hvilke anbefalinger der ikke er medtaget?"
Svar:
Som jeg oplyste i mit svar på spørgsmål 224 fra Uddannelsesudvalget, er anbefalingerne fra udvalget om revision af sygeplejerskeuddannelsen indarbejdet i den reviderede bekendtgørelse, som er gældende for uddannelsen. Samtidig har uddannelsen fået en fælles studieordning, som skal sikre en større grad af ensartethed af uddannelsen på landsplan. Anbefalingerne er indarbejdet i bekendtgørelsen og en del af dem er uddybet i den fælles studieordning, som er vedlagt bekendtgørelsen som bilag 2.
Jeg vil herunder uddybe, hvor anbefalingerne kan genfindes i reglerne for uddannelsen. Bekendtgørelsen er vedlagt min besvarelse.
Anbefaling 1: Vægtningen af uddannelsens fagområder skal ændres.
- Det sundhedsfaglige område styrkes med 10 ECTS-point
- Det naturfaglige område styrkes med 5 ECTS-point
- Det humanistiske fagområde reduceres med 5 ECTS-point
- Det samfundsfaglige fagområde reduceres med 10 ECTS-point.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i uddannelsesbekendtgørelsens § 6, stk. 2.
Anbefaling 2: Alle fagområder tilrettelægges således, at de både indgår i teoretisk og kliniske undervisning.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i henholdsvis § 9 og § 10.
Anbefaling 3: Et klinisk undervisningsforløb placeres inden for studiets 1. år og har en varighed af min. 15 ECTS.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i § 6. Tidligere fremgik placeringen af de kliniske undervisningsforløb af de enkelte uddannelsessteders studieordning, og placeringen af det første kliniske undervisningsforløb kunne variere fra udbudssted til udbudssted.
Anbefaling 4: Den studerende forberedes på det enkelte kliniske undervisningsforløb, og der opstilles mål for, hvad der skal nås i forløbet.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i § 9.
Anbefaling 5: Det kliniske uddannelsessted attesterer det enkelte gennemførte kliniske undervisningsforløb jf. uddannelsesbekendtgørelsens bestemmelse om, at den kliniske undervisning er obligatorisk.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i henholdsvis § 6, § 11, stk. 2 og § 12, stk. 2, nr. 12 og uddybes i bilag 2 afsnit 11.
Anbefaling 6: Den studerende bør i de kliniske undervisningsforløb deltage i vagter, for at få indsigt i arbejdsvilkårene som sygeplejerske.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i § 12, stk. 2, nr. 6 og uddybes i bilag 2 afsnit 5.2.
Anbefaling 7: Uddannelsesinstitutionens lærere deltager i de kliniske undervisningsforløb og samarbejder med det kliniske undervisningssted med henblik på at understøtte den studerendes læring for at sikre sammenhængen mellem den teoretiske og den kliniske undervisning.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i § 10.
Anbefaling 8: Ved interne prøver i de kliniske undervisningsforløb deltager en eksaminator fra uddannelsesinstitutionen.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i § 11, stk. 2.
Anbefaling 9: Kommuner og Regioner sikrer, at alle kliniske vejledere i sygeplejerskeuddannelsen gennemfører den kliniske vejlederuddannelse svarende til en 1/6 diplomuddannelse.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i § 8, stk. 3 og § 12, stk. 2, nr. 8 og uddybes i bilag 2 afsnit 7.
Anbefaling 10: De kliniske uddannelsessteder har et ansvar for at inddrage studerende og lærere i relevante udviklingsopgaver. Uddannelsesinstitutionerne har ansvar for at inddrage studerende og kliniske vejledere i relevante udviklingsopgaver.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i §§ 8-10 og i bilag 1 som kompetence nr. 10. Måden at tilrettelægge den kliniske undervisning på er udfoldet i bilag 2 afsnit 6.
Anbefaling 11: Vejledningsindsatsen intensiveres i uddannelsen, specielt i forhold til studerende i uddannelsens første semestre, hvor frafaldet er størst, og i forbindelse med sammenhængen mellem teoretisk og klinisk undervisning.
Indholdet af den anbefaling er indarbejdet i § 12, stk. 2, nr. 9 og uddybes i bilag 2 afsnit 5.5 og afsnit 8.
Anbefaling 12: Uddannelsesinstitutionerne tilrettelægger uddannelsen, så der tages hensyn til den differentierede studentergruppe bl.a. ved varierede undervisningsformer, mulighed for støtte og vejledning til studerende, som har vanskeligt ved at opfylde kravene, og undervisningstilbud, som kan motivere og fastholde de ressourcestærke studerende.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i § 12, stk. 2, nr. 6 og uddybes i bilag 2 afsnit 5.3.
Anbefaling 13: For at fremme dialog og samarbejde mellem den teoretiske undervisning og den kliniske undervisningsperiode kan der etableres udlånsstillinger e.l. mellem uddannelsesinstitutionen og det kliniske uddannelsessted.
Indholdet af denne anbefaling er indarbejdet i § 10 og uddybes i bilag 2 afsnit 6.