Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål 245 (Alm. del):

I brev af 10. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 245:

"Ministeren henviser i sit svar på UDU alm. del – spørgsmål 203 til svar på UDU alm. del – spørgsmål 155. Dette svar giver ikke svar på spørgsmålet, hvorfor tæller ansættelse som dagplejer ikke med som relevant beskæftigelse til at få voksenelevløn, jf. henvendelsen fra Marianne Jørgensen.

 

Svar:

Løn til elever i social- og hjælperuddannelsen er reguleret af arbejdsmarkedets parter. Mulighederne for at få voksenelevløn er baseret på en vurdering af, hvorvidt ansøgeren har 1 års relevant beskæftigelse i forhold til social- og sundhedshjælperuddannelsen. Det fremgår af protokollat ”Voksenelevløn for social- og sundhedspersonale, implementering af trepartsaftalens pkt. 3”, dateret 18. december 2007. Vedlagt som bilag.

 

Pr. 1. januar 2008 skal voksne elever, der opfylder kravene til relevant erhvervserfaring, efter aftalen have tilbudt voksenelevløn af den arbejdsgiver, de indgår praktikpladsaftale med. Indtil 1. januar 2008 kunne arbejdsgiverne tilbyde voksenelevløn, hvis de ønskede det.

 

I spørgsmål 245 henvises til spørgsmål fra Marianne Jørgensen, som undrer sig over, hvorfor erfaring som dagplejer ikke kan betegnes som relevant erhvervserfaring som grundlag for tildeling af voksenelevløn i social- og sundhedshjælperuddannelsen.

 

Det er arbejdsgiveren, der ved indgåelse af praktikaftale vurderer elevens mulighed for at få voksenelevløn. Vurderingen tager udgangspunkt i ovenfor nævnte protokollat, hvoraf kravene til relevant erhvervserfaring som grundlag for tildeling af voksenelevløn fremgår. Relevant erhvervserfaring er nærmere defineret i protokollatet, § 26 stk. 2. Der er i kravene fokus på erfaring fra voksenområdet (f.eks. plejehjem, hjemmeplejen samt omsorgs- og pædagogmedhjælper inden for det voksenpædagogiske område).

 

Efter protokollatets § 26, stk. 3 kan arbejdsgiveren herudover beslutte at aflønne elever, der ved elevkontraktens indgåelse er fyldt 25 år, men som ikke opfylder bestemmelsen om 1 års relevant beskæftigelse, med voksenelevløn. Det kan bl.a. ske i tilfælde, hvor eleven på anden vis har tilegnet sig relevant erfaring, der kan sidestilles med de arbejdsområder på voksenområdet, der er nævnt ovenfor.

 

Efter det oplyste har Marianne Jørgensen erfaring fra børneområdet. Hun har været dagplejer. Hun har således ikke erfaring med f.eks. pleje af svage ældre, demente, psykisk syge eller døende, som indgår i det almindelige arbejde inden for social- og sundhedsområdet.

 

Erfaring fra dagplejeområdet er ikke omfattet af protokollatets § 26, stk. 2, efter hvilken elever over 25 år skal have voksenelevløn.

 

Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at der pr. 1. juli 2008 træder en ny uddannelsesbekendtgørelse for social- og sundhedsuddannelserne i kraft. Med de nye regler indføres en ny meritbestemmelse, hvorefter elever med erfaring fra hjemmeplejen eller plejehjem får afkortet praktikuddannelsen på social- og sundhedshjælperuddannelsen. Elever med mindst 1 års erfaring fra området får afkortet praktikuddannelsen med normalt 50 pct., mens elever med mindst 2 års erfaring fra området får afkortet praktikuddannelsen med mindst 95 pct.

 

Muligheden for tildeling af voksenelevløn kan ses i sammenhæng med mulighed for afkortning af praktikuddannelsen.

 

Endelig kan jeg oplyse, at der parallelt med ændringen af reglerne for social- og sundhedshjælperuddannelsen indføres tilsvarende meritregler for den pædagogiske grunduddannelse for elever, der har erfaring fra omsorgs- og børneområdet.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder