Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 244 (Alm. del):
I brev af 10. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 244:
" Ministeren har fremsendt OECD's anbefalinger til det danske skolesystem, jf. UDU alm. del - bilag 257. Anbefaling 18 lyder således: "Ministeren bør tage underopdelingen af den nuværende læreruddannelse i aldersrelaterede moduler op til overvejelse." Hvad er det OECD konkret anbefaler, at Danmark bør gøre i forhold til aldersrelaterede moduler?"
Svar:
I OECD-rapport om grundskole i Danmark fra 2004 står der i underafsnit 326-331 således om styrkelse af den teoretiske læreruddannelse:
â€326. I lyset af den begrænsede tid, vi har til rÃ¥dighed til at fokusere pÃ¥ læreruddannelsen – og da vi er bevidste om Danmarks deltagelse i et tematisk OECD-review, “Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers†(At tiltrække, udvikle og fastholde effektive lærere), og den nyligt fuldførte EVA-evaluering – nærer vi betænkeligheder ved at give mange anbefalinger om gennemgribende forandring. Imidlertid vil vi gerne registrere vores tvivl om, hvorvidt det traditionelle danske mønster med at uddanne allround-lærere, der forventes at undervise pÃ¥ tværs af læreplanerne, er tilstrækkeligt for fremtiden. Vi er af den opfattelse, at den nylige videnseksplosion – især inden for videnskaberne og anvendelsen af informationsteknologi – kræver specialiserede studier, i hvert fald pÃ¥ bachelorniveau og ideelt pÃ¥ masterniveau – som i Finland. Vi har konstateret, at bÃ¥de seminarierektorerne og Danmarks Lærerforening har foreslÃ¥et en udvidelse af uddannelsens varighed (og praktik) fra de nuværende fire
år. Vi anbefaler, at ministeren overvejer en underopdeling og evt. udvidelse af det nuværende seminariepensum med henblik på specialisering.
327. Vi stiller os tvivlende over for, om den samme lærer kan klare at undervise syv- og sekstenårige elever lige godt. Vi foreslår, at en vis opdeling af kurset overvejes. Én metode ville være at have et fælles grundkursus, men med specialmoduler til dem, der uddanner sig til at undervise børn i forskellige aldersgrupper:
• små børn i børnehave og 1.-3. klasse;
• lidt større børn i 4.-6. klasse;
• store børn i 7.-10. klasse.
328. Modulet for de mindre børn kunne uddanne fremtidige lærere til specialister i læsning og tidlig regnefærdighed og sætte dem i stand til at studere små børns karakteregenskaber og behov grundigt. Det kunne også inkludere en hensigtsmæssig forberedelse til undervisning af tosprogede elever og elever med særlige behov i almindelige klasser samt gøre dem bekendt med hjælpemiddelteknikker.
329. Modulet for de lidt større børn kunne være specialiseret i hjælp af hjælpemidler for de elever, som stadig har vanskeligt ved at læse og regne – evt. i forbindelse med specialuddannelse i Genoprettelse af læsefærdigheder (Reading Recovery) – som vi bemærkede tidligere. I det væsentlige ville det give ekspertise med hensyn til undervisning af en begrænset aldersgruppe. Som det andet modul kunne det også inkludere en hensigtsmæssig forberedelse til undervisningen af tosprogede elever og elever med særlige behov i almindelige klasser.
330. Modulet for de større børn kunne fokusere på undervisning i fagkundskaber op til skolens afsluttende eksamensniveau – og især give ekspertise i matematik og naturfag. Som med de andre specialmoduler kunne det også omfatte forberedelse til undervisning af tosprogede elever og elever med særlige behov i almindelige klasser samt hele spektret inden for hjælpemidler.
331. Vi anbefaler derfor, at ministeren overvejer en underopdeling af den nuværende læreruddannelse i aldersrelaterede moduler. Der kan ogsÃ¥ vel findes en bedre mÃ¥de at underopdele uddannelsen pÃ¥, baseret pÃ¥ andre kriterier. Det, vi gerne vil pÃ¥pege, er, at en sÃ¥dan ændring ville gøre det muligt at specialisere sig og opnÃ¥ specifik fag- og aldersrelateret ekspertise.â€
OECD-rapporten er fra 2004, og dermed fra før den nuværende lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen, hvori OECD’s anbefalinger i denne sammenhæng i vid udstrækning blev imødekommet.