Svar på spørgsmål 24 (Alm. del):

I brev af 5. december 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:                14. december 2007

 

Spørgsmål 24 :

"Vil ministeren kommentere henvendelse fra Mette Qwist om nedlæggelse af sproguddannelser på Handelshøjskolen i København, jf. UDU alm. del – bilag 9 (folketingsåret 2007-08, 1. samling).

Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2007-08, 1. samling, jf. UDU alm. del - spm. 29."

 

Svar:

Mette Qwist giver gymnasiereformen den største del af skylden for problemerne med økonomi og dalende søgning til handelshøjskolens sprogstudier. Selv om hun tegner et lidt skævt billede af situationen, er jeg grundlæggende enig med hende i, at der har været behov for justeringer, der kan forbedre fremmedsprogenes stilling i de gymnasiale uddannelser.

 

Jeg har derfor indgået aftale med forligspartierne bag gymnasiereformen om at ændre reformen på en række punkter for at styrke fremmedsprog, de naturvidenskabelige fag og matematik. Formålet er at få flere elever til at vælge tre eller fire sprog samt at flere vælger fag, der kvalificerer til en videregående uddannelse inden for naturvidenskab, teknik eller sundhed.

 

Aftalen indebærer blandt andet

-          at elever i stx-uddannelsen fremover skal vælge mindst ét af fagene matematik, biologi fysik, kemi, engelsk, et fortsættersprog, latin eller græsk. Sigtet hermed er at styrke bÃ¥de den naturvidenskabelige og den sproglige profil i stx

-          at skoler med stx og hhx skal udbyde en studieretning, der skal sammensættes sÃ¥ledes, at eleverne pÃ¥ denne studieretning fÃ¥r i alt tre sprogfag

-          at meget fremmedsprogsorienterede elever i stx under visse betingelser fÃ¥r mulighed for at blive fritaget for kravet om et naturvidenskabeligt fag pÃ¥ B-niveau

-          at det præciseres, at stx- og hhx-elever som valgfag kan vælge et 3. og evt. et 4. fremmedsprog pÃ¥ lavere niveau end det, der kræves for 1. og 2. fremmedsprog.

 

I aftalen indgår desuden andre ændringer, som samlet set indebærer klare fremskridt med hensyn til på afbalanceret måde at styrke matematik, naturvidenskab og fremmedsprog.

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder