Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Svar på spørgsmål 197 (Alm. del):
I brev af 14. april 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 197:
"Hvordan vil ministeren sikre, at de uheldige konsekvenser, som beskrevet i vedhæftede nyhedsbrev fra DPU, ikke vil opstå med de danske nationale test?"
Svar:
I USA anvendes testresultaterne i hovedsagen til myndighedernes styring og offentlig kontrol. Testene er den form for evaluering af elever og dokumentation af skolers resultater, som den amerikanske regering lægger vægt på.
I Danmark er de nationale test blevet indført som et led i styrkelse af evalueringskulturen på skolerne. OECD’s og EVA’s undersøgelser fra 2004 anbefalede blandt andet bedre kendskab til evalueringsværktøjer, mere systematisk brug af evaluering og evalueringsmetoder og bedre opfølgning.
Det primære formål med de nationale test er således at give lærerne et pædagogisk redskab, der kan bidrage til en nuanceret vurdering af den enkelte elevs udbytte af udvalgte undervisningsemner inden for udvalgte fag på bestemte klassetrin. Testene skal sammen med andre evalueringsredskaber anvendes som en del af skolens løbende evaluering af den enkelte elev.
I Danmark stilles også en særlig evalueringspakke til rådighed for skolerne. Den indeholder bl.a. fagspecifikke inspirationsmaterialer om evaluering og eksempler på, hvordan der kan følges op på evalueringsresultaterne, herunder de obligatoriske test. Testresultaterne udgør således kun et enkelt element i den samlede evaluering af eleven – og dette er i alle sammenhænge blevet understreget over for skolerne og kommunerne.
Ved udarbejdelsen af testene har der været stor opmærksomhed om de negative virkninger, som test erfaringsmæssigt kan have, fx på baggrund af erfaringerne i USA. Dette har blandt andet manifesteret sig i forbud mod offentliggørelse af testresultater i Danmark.
Som følge af de nationale tests målsætning som pædagogisk redskab, deres design og de restriktive regler om resultaternes anvendelse, vurderes der ikke at være nogen risiko for, at testene får den negative indflydelse på skolesystemet, som de amerikanske test siges at have.