Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Svar på spørgsmål 195 (Alm. del):
I brev af 14. april 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 195:
"På hvilken måde adskiller de nationale test i Danmark sig fra de nationale test i USA, jf. vedhæftede nyhedsbrev fra DPU?"
Svar:
På baggrund af oplysninger fra officielle amerikanske hjemmesider og forskervurderinger (fx David C. Berliner, jf. nyhedsbrevet fra DPU) kan følgende oplyses om ligheder og forskelle mellem de amerikanske test og danske nationale test.
De nationale test i Danmark og testsystemerne i USA (det nationale NAEP-system og de individuelle statslige systemer) har visse lighedspunkter: Begge landes systemer er nationale, standardiserede test, begge systemer har blandt andet fokus på matematik og læsning, og begge systemer er blandt andet beregnet på at give overordnede informationer om elevernes resultater.
Forskellene er dog betydeligt større:
· Mens NAEP-systemet er stikprøveundersøgelser, der er skabt for at føre kontrol, er de nationale test i Danmark først og fremmest et pædagogisk redskab.
· Der er knyttet sanktioner og krav om offentliggørelse til det amerikanske system. I Danmark er der ikke knyttet sanktioner til testresultater, og der er forbud mod offentliggørelse af dem.
· De danske nationale test er it-baserede, selvscorende og adaptive, mens de amerikanske nationale test er almindelige test, der ikke indretter sig efter elevens niveau.
· De amerikanske nationale test har til formål at undersøge, om eleverne opnår politisk fastsatte faglige mål. De danske test oplyser lærerne om elevens faglige niveau på de testede områder i forhold til landsgennemsnittet. I Danmark kan testresultaterne - kombineret med anden evaluering – danne grundlag for, at undervisningen indrettes efter, hvor den enkelte elev har stærke og svage sider.
I USA er mÃ¥let altsÃ¥ kontrol og styring, hvor gode testresultater er afgørende for skolefinansiering og elevernes fremtid. I Danmark er testene først og fremmest et pædagogisk analyseredskab for lærere og skoleledere. Læreren bestemmer, hvilke hjælpemidler der skal anvendes til testen, og kan – hvis det giver bedst mening pædagogisk – hjælpe eleven med at komme igennem testen. Kommunerne fÃ¥r alene en overordnet orientering om resultaterne pÃ¥ skoleniveau.Â
Der henvises i øvrigt til notatet fremsendt i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål nr. 196 stillet af udvalget den 14. april 2008.