Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 191 (Alm. del):                                                                         30-04-2008
I brev af 14. april 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 191:
â€Vil ministeren redegøre for, hvor ofte der klages til Klagenævnet for vidtgÃ¥ende specialundervisning over undervisningstilbuddets indhold, og hvor ofte der klages over kommunens sagsbehandling?â€
Svar:
Klagenævnets kompetence inden for folkeskoleområdet fremgår af folkeskolelovens § 51, stk. 3, 4, 5 og 8.
Det fremgår af disse bestemmelser, at der kan indbringes sager for klagenævnet om henvisning eller afslag på henvisning til specialundervisning i regionale undervisningstilbud, kommunale specialskoler og kommunale specialklasser. Der kan desuden indbringes sager om indholdet af foranstaltningen. Herudover kan der indbringes sager for klagenævnet om elever, hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden.
I forbindelse med behandlingen af sager, der falder inden for klagenævnets kompetence, pÃ¥ser klagenævnet, at kommunerne har overholdt de forvaltningsretlige og proceduremæssige regler pÃ¥ omrÃ¥det, der har betydning for afgørelsens rigtighed, herunder reglerne i forvaltningsloven om partshøring, begrundelse og klagevejledning.Â
PÃ¥ side 12 og 13 i Ã¥rsrapporten - som jeg har oversendt den 28. marts 2008 til Folketingets Uddannelsesudvalg - er det angivet, i hvor mange sager nævnet har pÃ¥talt de forskellige formelle sagsbehandlingsfejl. Det fremgÃ¥r desuden af side 12 i Ã¥rsrapporten, at der i 143 af 144 realitetsbehandlede sager har været pÃ¥vist formelle fejl.Â
Â
Â
I årsrapporten er der udarbejdet en opgørelse over klagernes fordeling på klageårsager. Det fremgår af side 15 i årsrapporten, at der i 1 pct. af de afsluttede sager klages over indholdet i de tildelte støttetimer.
De øvrige klager vedrører fortrinsvis spørgsmålet om, hvilket undervisningstilbud i form af specialskole, specialklasse eller støtte i den overvejende del af undervisningstiden kommunen har tilbudt eleven, hvori der kan indgå en vurdering af indholdet i disse undervisningsformer.
Â
Med venlig hilsen