Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 182 (Alm. del):                                                                         23-04-2008
I brev af 10. april 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 182:
"Vil ministeren venligst kommentere artiklen "Steiner‑skoler bedømmer elever på deres tænder" fra Nyhedsavisen den 5. april 2008, side 2, og vil ministeren samtidig redegøre for tilsynet med Rudolf Steiner skolerne, herunder om der er eller har været skærpet tilsyn, og hvad der var begrundelsen for det skærpede tilsyn?"
Svar:
I den artikel, som spørgsmålet vedrører, er refereret nogle udsagn, som Jeppe Flummer, sekretær ved sammenslutningen af frie Rudolf Steiner Skoler i Danmark, ifølge artiklen har fremsat. Jeppe Flummer bekræfter ifølge artiklen bl.a., at børns tandsæt kan indgå som et af kriterierne ved bedømmelsen af børns skoleegnethed. Det fremgår desuden af artiklen, at han oplyser, at et barns kropsbygning kan vise, hvilket temperament barnet har. Han anfører herudover, at Rudolf Steiner Skoler benytter sig af fire kropstyper til at kategorisere eleverne efter, og at dette kan være nyttigt fx ved placering af to børn med forskellige temperamenter ved siden af hinanden.
Jeg skal i den anledning oplyse, at de frie grundskoler skal give en undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, og skolerne skal forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Skolerne kan inden for rammerne af friskoleloven og lovgivningen i øvrigt give undervisning, der stemmer med skolernes egen overbevisning, og tilrettelægge undervisningen i overensstemmelse med denne overbevisning. Skolerne afgør inden for de samme rammer frit, hvilke elever de vil have på skolerne.
Det vil ikke være lovligt, hvis en skole i sin optagelsespraksis udøver diskrimination på baggrund af køn eller etnisk oprindelse. Derimod er der ikke forbud mod at lægge vægt på bl.a. børnenes udvikling og skolemodenhed og i den forbindelse inddrage en vurdering af børnene fysiske udvikling, herunder deres tandskifte.
Det forhold, at en skole for at skabe de bedst mulige indlæringsforhold i de enkelte klasselokaler placerer eleverne i klasselokalerne i forhold til skolens vurdering af elevernes temperament og betydning for indlæringsmulighederne i klasserne, er ikke i strid med kravene i friskoleloven til undervisningen.
Generelt kan jeg om tilsynet med frie grundskoler oplyse, at tilsynet med undervisningen på en fri grundskole varetages af forældrekredsen og skolernes forældrevalgte eksterne tilsynsførende, som hvert år skal udarbejde en skriftlig tilsynserklæring.
Skolestyrelsen fører det overordnede tilsyn med de frie grundskoler på vegne af Undervisningsministeriet. Hvis styrelsen bliver opmærksom på bekymrende forhold på en skole, kan styrelsen iværksætte et målrettet eller yderligere tilsyn med skolen.
Skolestyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke har iværksat målrettet eller yderligere tilsyn med en eller flere Rudolf Steiner Skoler.
Skolestyrelsen fører endvidere særskilt tilsyn med frie grundskoler, der giver undervisning på 9. klassetrin, og som ikke afholder folkeskolens afgangsprøver.
Da Rudolf Steiner Skoler i Danmark ikke afholder folkeskolens afgangsprøver, fører Skolestyrelsen særskilt tilsyn med skolerne. Det særskilte tilsyn omfattede i 2007 en undersøgelse af tilsynserklæringerne fra de enkelte skolers forældrevalgte eksterne tilsynsførende.
Styrelsen har oplyst, at Rudolf Steiner Skolernes tilsynserklæringer ikke i sig selv har givet anledning til yderligere opfølgning. I tilsynet med de frie grundskoler, der giver undervisning på 9. klassetrin, og som ikke afholder folkeskolens afgangsprøver, vil styrelsen endvidere indhente oplysninger om blandt andet elevernes aflæggelse af folkeskolens afgangsprøver ved andre skoler som privatister og elevernes overgang til ungdomsuddannelserne.