Til Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svar på spørgsmål UDU 153 (Alm. del):

I brev af 11. marts 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

”Vil ministeren dokumentere, at Danmark, som ministeren nævnte på samråd om stressede lærere i Uddannelsesudvalget den 11. marts 2008, er nr. 1 i verden vedrørende it i klassen og blandt lærerne?”

 

Svar:

The Economist Intelligency Unit udarbejder årligt i samarbejde med The IBM Institute for Business Value en global analyse omfattende 69 lande og baseret på mere end 100 kriterier af de enkelte landes e-parathed. Undersøgelsen gælder samfundet som helhed med stor vægt bl.a. på uddannelsesområdet. Danmark har i de seneste 3 år (2005, 2006 og 2007) ligget på førstepladsen. For så vidt angår de faktorer, som omfatter uddannelsesniveau og it-kompetencer (e-literacy), ligger Danmark som nummer 2 umiddelbart efter USA. (http://a330.g.akamai.net/7/330/25828/20070420205432/graphics.eiu.com/files/ad_pdfs/2007Ereadiness_Ranking_WP.pdf)

 

Denne analyse er efter min vurdering meget central, fordi den understreger, at et skolesystems e-parathed ikke bør ses isoleret, men skal ses i en større samfundssammenhæng - herunder udbredelsen af it i hjemmene og elevernes adgang til internet og hermed til skolernes uddannelsesressourcer hjemmefra.

 

Den seneste større internationale analyse, som primært fokuserer på skolernes e-parathed, er udarbejdet på foranledning af EU-kommissionen. (Pan-European survey: Benchmarking Access and Use of ICT in European Schools 2006). (http://ec.europa.eu/information_society/eeurope/i2010/docs/studies/final_report_3.pdf)

 

Denne undersøgelse konkluderer, at Danmark er førende på europæisk plan med hensyn til brug af it i skolen.

 

Her anføres i sammenfatningen bl.a.:

”Denmark is the European frontrunner in terms of ICT use in schools. All Danish schools use computers for teaching and have internet access. With 27 computers per 100 pupils, Denmark is the European country where schools are best equipped with computers. The same holds true for the internet access. […] It appears as if ICT has almost entirely become an integral part of any subject without any further need of training pupils in its use as part of a dedicated subject. More than 90 % of teachers use computers and the internet integrated into the teaching of most subjects, including foreign languages, as well as teaching pupils with special needs or handicaps. This holds true for all schools, whether they are located in urban or rural areas, and for all school types. 95 % of Danish classroom teachers have used computers in class in the 12 months prior to the survey, with basically no variation across school types and between urban and rural areas. For most teachers, this includes not only using a computer for presentation purposes, but also the use of computers by pupils in class.”

 

Dermed er ikke sagt, at vi ikke kan gøre det bedre. Rambøll gennemførte i 2006 den første nordiske analyse af effekten af it i undervisningen i Danmark, Norge, Sverige og Finland. (http://www.uvm.dk/06/documents/Danish_eLearning.pdf).

 

Undersøgelsen viste, at selv om størsteparten af lærerne har gennemført det pædagogiske it-kørekort eller tilsvarende, synes to ud af tre lærere stadig ikke, at de er gode nok til at bruge it i undervisningen.

 

Her er et problem, som vi må gøre noget ved. Der er i programmet ”IT i folkeskolen” udviklet en række efteruddannelseskurser, som skal opkvalificere lærerne til at integrere it bedre i fagene. Problemet er, at lærerne ikke søger kurserne. Den seneste opgørelse viser, at kun 168 lærere har påbegyndt et af fagkurserne i de 2 år, kurserne har været udbudt.

 

Også den seneste PISA-undersøgelse (med data fra 2006), hvor man har spurgt de 15-16 årige, hvor ofte de efter eget skøn anvender it i undervisningen, viser en begrænset anvendelse.

 

Så selv om vi i flere internationale undersøgelser internationalt ligger i front med hensyn til brug af it i undervisning, er der stadig et stykke vej at gå på en række områder. Det er derfor regeringens målsætning at fremme brugen af it i skolen yderligere for hermed at leve op til bl.a. folkeskolelovens krav om, at it skal integreres i alle fag, hvor det er relevant.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder