Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

Svar på spørgsmål 144  (Alm. del - bilag 142):                                                       11-03-2008

I brev af 29.2.2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 144 :

"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28.2.2008 fra rektor Jens Boe Nielsen, Nørre Gymnasium, vedr. International Baccalaureate uddannelsen, jf. UDU alm. del - bilag 142?"

 

Svar:

I henvendelsen fra rektor Jens Boe Nielsen, Nørre Gymnasium anmoder repræsentanter for ni danske gymnasieskoler med IB som et gymnasialt tilbud om foretræde for Uddannelsesudvalget med henblik på en drøftelse af IB’s fremtidige placering i det danske uddannelsesbillede. Til drøftelsen er fremsendt en redegørelse (bilag 142), som jeg har følgende kommentarer til.  

 

Jeg finder der væsentligt, at der snarest muligt kan tilvejebringes et grundlag for en beslutning om den fremtidige ordning for udbud af IB-uddannelsen i Danmark.

 

I forbindelse med kommunalreformen og vedtagelsen af lov nr. 575 af 9. juni 2006 blev det besluttet, at der frem til 2009 skulle ske en fastfrysning af det nuværende udbud, herunder dimensioneringen på de offentlige gymnasier med henblik på overvejelser om IB-uddannelsens placering i det danske uddannelsesbillede. Denne fastfrysningsperiode udløber ved udgangen af 2008.

 

Der har som konsekvens heraf fundet en række politiske drøftelser sted om IB’s fremtid både med ordførerne for partierne bag gymnasiereformen og kommunalreformen. Drøftelserne har også omfattet det udkast til lovforslag, som er omtalt i henvendelsen fra rektor Jens Boe Nielsen til udvalget, og som er udarbejdet af ministeriet til brug for disse drøftelser. Et af hovedspørgsmålene i de nævnte drøftelser har været finansieringen af IB-udbud i Danmark og de fremtidige vilkår i øvrigt for udbud af IB, herunder om udbud af IB fra erhvervsskoler.

 

Før kommunalreformen dækkede amtskommunerne de fulde omkostninger ved udbuddet af IB. Der har været tale om ekstra ydelser på ca. 20.000 kr. eller mere til en IB-elev sammenlignet med en almindelig stx-elev.

 

Med henblik på en harmonisering af taksterne til de ordinære gymnasiale ungdomsuddannelser har Undervisningsministeriet for 2008 fastsat tilskuddet til IB på samme niveau som til almindelig stx-elever på de syv offentlige gymnasier med IB-udbud. Herudover dækker Undervisningsministeriet udgifterne til eksamen og skolernes medlemskab af IBO. IB udbydes endvidere på to private gymnasier med et væsentligt element af deltagerbetaling.

 

Overordnet set er det efter min opfattelse væsentligt at være opmærksom på, at IB-uddannelsen er en privat og international uddannelse med tilsyn og indhold styret fra IBO i Schweiz, og at IB-uddannelsen i de fleste andre lande er brugerbetalt.

 

På denne baggrund har jeg fundet det naturligt at have som udgangspunkt, at udbud af uddannelsen fremover ikke bør ske med fuld statslig finansiering. Jeg finder det derfor positivt, at rektor Jens Boe Nielsen i den fremsendte redegørelse ikke er helt afvisende overfor denne tankegang. Som konkret løsningsforslag anføres i den fremsendte redegørelse en tilskudsmodel, som svarer til de nuværende vilkår i 2008 suppleret med mulighed for, at merudgifter herudover finansieres via deltagerbetaling eller anden ekstern finansiering.

 

På baggrund af de stedfundne drøftelser med de nævnte partiers uddannelsespolitiske ordførere ser det imidlertid ikke ud til, at der for tiden kan opnås det fornødne grundlag for at gennemføre en ordning for udbud af IB, der bl.a. giver offentlige gymnasier den samme adgang som private gymnasier for at opkræve deltagerbetaling ved udbud af IB.

 

Der er derfor behov for yderligere overvejelser og drøftelser, inden der kan træffes beslutning om IB-uddannelsens fremtidige placering i vores uddannelsessystem.

 

 

 

 

Det er mit håb, at dette kan resultere i opbakning til en uddannelsespolitisk hensigtsmæssig ordning for IB-uddannelsens fremtidige udbud i Danmark, som også er bæredygtig økonomisk, og som ikke indebærer en urimelig favorisering af denne private uddannelse i forhold til de ordinære offentlige gymnasiale uddannelser.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder