Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 137 (Alm. del):
I brev af 26. februar 2008 har Uddannelsesudvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 137 :
"Vil ministeren redegøre for status for undervisningsministerens kampagne med titlen ’Brain Coach’ for at få flere unge til at søge læreruddannelsen, og hvilke konkrete initiativer er der indtil nu gennemført?"
Svar:
Undervisningsministeriet bevilgede i foråret 2007 tilskud på 1 mio. kr. til finansiering af læreruddannelsesinstitutionernes kampagne for at tiltrække flere ansøgere til læreruddannelsen. Lærerseminariernes rektorforsamling var initiativtager til kampagnen, hvis formål var at tiltrække endnu flere dygtige ansøgere til læreruddannelserne ved at fokusere på faglig ekspertise, høje krav til de studerende, talent og professionalisme.
Kampagnen forløb fra 1. juni 2007 frem til ansøgningsfristen til kvote 1 primo juli 2007 og bestod i bl.a. annoncer i dagspressen, TV- og biografreklamer, aktiviteter på uddannelsesinstitutionerne, særlige hjemmesider mv.
Det er vanskeligt at estimere den nøjagtige effekt af kampagneforløbet, da de unges uddannelsesvalg er præget af en lang række faktorer. Søgningen til læreruddannelsen har været faldende de seneste år og alene af den grund finder jeg det fornuftigt at iværksætte en sådan kampagne i et forsøg på at henvende sig direkte til de unge mennesker.