Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

Svar på spørgsmål 136(Alm. del – bilag 133):

I brev af 22. februar 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 136:                                                                                                       11-03-2008

Ministeren bedes kommentere henvendelse dateret den 26. februar 2008 fra SIS akademi a/s vedrørende indlæring, jf. alm. del ‑ bilag 133.

 

Svar:

Ansvaret for at udvikle pædagogikken på den enkelte skole er et lokalt ansvar, idet det er den enkelte skoles leder, jf. folkeskolelovens § 45, stk. 1, som er ansvarlig for skolens virksomhed, herunder den pædagogiske ledelse af skolen. Dette skal ske inden for lovens rammer og inden for de rammer, kommunalbestyrelsen har fastsat, og i overensstemmelse med de principper, der er fastsat i skolebestyrelsen.

 

Derfor er det positivt, at der på skoler rundt om i landet tages initiativ til at udvikle praksis på dette felt. Der er behov for initiativer, der både med hensyn til undervisningens organisering og tilrettelæggelse og med hensyn til metoder giver elever nye muligheder i forhold til traditionel undervisning.

 

Undervisningsministeriet har ikke afsat midler til udvikling af særlige metoder eller undervisningsmaterialer knyttet hertil. Der er imidlertid mulighed for til særligt udsatte og svage grupper at søge satspuljemidler fra private ansøgere. Der kan desuden søges om støtte til afprøvning af nye former for specialpædagogisk bistand til børn med særlige behov i Undervisningsministeriet, Afdelingen for grundskole og folkeoplysning.

 

Jeg kan endelig oplyse, at der i år er iværksat et skoleudviklingsprogram, hvor der også kan søges midler til udviklingsforsøg i den kommunale folkeskole med henblik på at kvalificere undervisningen af udsatte grupper. Skoleudviklingsprogrammet er forankret i KL.

 

Med venlig hilsen

 

Bertel Haarder