Svar på spørgsmål 135 (Alm. del - bilag 135):                                                       12-03-2008
I brev af 20. februar 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 135:
"Vil ministeren redegøre for, hvilke grupper af studerende der rammes af besparelserne på uddannelsesområdet på FFL08, dvs. hvor er der minus på bundlinjen?"
Svar:
Samlet set sker der en tilførsel af midler til uddannelsesomrÃ¥det med de forlig, der er indgÃ¥et i forbindelse med finansloven for 2008. Â
PÃ¥ ungdomsuddannelsesomrÃ¥det fÃ¥r erhvervsuddannelserne et betydeligt løft med globaliseringsaftalerne, og taxameteret til hhx løftes markant, sÃ¥ den uforklarede forskel i forhold til stx-taxameteret udlignes fuldt ud i 2009. Samtidig tilføres de gymnasiale omrÃ¥der midler til finansiering af øget aktivitet (flere elever).Â
Erhvervsakademierne og professionshøjskolerne vil i 2008 opleve et bortfald af kvalitets- og institutionsudviklingsmidler, der omprioriteres til finansiering af trepartsinitiativer i forbindelse med kvalitetsreformen. I 2008 mister området penge ved denne omprioritering, men set over perioden 2008-2011 tilføres de videregående uddannelser flere midler via trepartsinitiativerne, end der bortfalder i form af kvalitets- og institutionsudviklingsmidlerne. Med finanslovaftalen afsættes der endvidere 30 mio. kr. årligt i 2008 og 2009 til fastholdelse af kvalitet og institutionsudvikling på erhvervsakademier m.v.
PÃ¥ voksen-/efteruddannelsesomrÃ¥det sker der ligeledes en betydelig nettotilførelse af midler fra globaliseringsaftalerne. Der afsættes bl.a. yderligere midler i globaliseringspuljen til at finansiere uddannelsesudgifterne forbundet med genoptagelse og udvidelse af voksenlærlingeordningen, ligesom der er afsat en reserve til merudgifter ved opkvalificering af 15.000 ikke-faglærte personer.Â
Jeg må derfor fastslå, at der ikke er tale om besparelser på uddannelsesområdet. Netto tilføres der midler til området. Opsparingsordningen er med finanslovaftalen halveret til ½ pct. for uddannelsesinstitutioner, da skolernes udgifter primært følger skoleåret. Det betyder, at forbrugsmulighederne begrænses i 2008, men der er ikke tale om en besparelse, da opsparingen frigives igen i 2009. Med hensyn til indkøbseffektivisering vil taxameterreduktionerne kunne tjenes hjem, hvis institutionerne anvender de centrale indkøbsaftaler, som staten har indgået.