Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål nr. 122 (alm. del):                                                                     14-03-2008
I brev af 14. februar 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr.122:
"Anerkender ministeren rigtigheden af, at hvis den løbende, systematiske, skriftlige evaluering tager 5 minutter pr. elevplan pr. måned, og det tager 10 minutter at skrive en elevplan, skal en gennemsnitlig folkeskolelærer bruge mere end 14 arbejdsdage på evaluering og elevplanskrivning, hvis vedkommende skal følge den nuværende bekendtgørelse om evaluering og elevplaner?"
Svar:
Efter bekendtgørelse nr. 703 af 23. juni 2006 om elevplaner i folkeskolen, skal elevplaner indeholde oplysninger om resultater af den løbende evaluering af undervisning i alle fag. Elevplaner skal udarbejdes mindst én gang om året.
Elevplanernes konkretiseringsgrad og detaljeringsgrad kan variere fra fag til fag og fra elev til elev. Der er i forbindelse med fastsættelsen af reglerne om elevplaner givet betydelig frihed til at fastlægge lokale løsninger om den nærmere udformning af elevplanen.
Jeg kan på denne baggrund ikke bekræfte, at det i spørgsmålet nævnte tidsforbrug er udtryk for, hvad en folkeskolelærer i gennemsnit skal anvende på elevplaner.
Jeg vil dog samtidig gerne mere generelt bemærke, at det efter min opfattelse ikke vil være urimeligt, hvis en lærer skal bruge nogen tid på evaluering af undervisningen.
Forpligtelsen til at gennemføre løbende evaluering blev indført i folkeskoleloven i 1993. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at formålet med den løbende evaluering er at informere lærere, elever og forældre om, i hvilket omfang undervisningen har givet det forventede resultat.
Forpligtelsen til evaluering er således ikke ny. Det nye er, at evalueringen skal være skriftlig.
Jeg vil fremhæve, at KL ikke har rejst kompensationskrav (DUT) i forhold til den tid, lærerne skal anvende til at udarbejde elevplaner.
Jeg er klar over, at opgaven for lærere med et stort antal elever kan være en stor udfordring. Jeg kan oplyse, at afbureaukratiseringsudvalget for folkeskolen har mulighed for at inddrage dette forhold i dets arbejde.