NOTAT
Opgørelse af nettoprovenu vedr. tillægsstipendium til enlige og samboende forsørgere på SU.
Ændrede SU-regler betyder, at enlige forsørgere fra den 1. august 2004 er berettiget til dobbelt SU (i form af et tillægsstipendium). Endvidere ydes der tillæg til samboende forsørgere, der begge modtager SU. I forbindelse med lovforslaget (L225) blev det, jf. lovbemærkningerne, aftalt, at et eventuelt samlet nettoprovenu skulle udmøntes af partierne bag denne aftale. Det fremgår samtidig af lovbemærkningerne, at:
â€Det samlede offentlige nettoprovenu opgøres som de statslige og kommunale mindreudgifter til revalideringsydelse fraregnet de statslige merudgifter til SU vedrørende forsørgere.â€
Det er muligt på udgiftssiden at opgøre det samlede antal studerende, der modtager henholdsvis tillægsstipendium, som enlige forsørgere og som samboende forsørgere - ligesom det er muligt at opgøre det samlede fald i antallet af personer, der modtager revalidering. Det er dog ikke muligt entydigt at afgøre, hvor stor en andel af faldet i antallet af revalidender, der skyldes lovændringen, hvorfor opgørelsen af besparelsen nedenfor er baseret på et skøn.
Merudgifter til SU vedrørende forsørgere som følge af L 225
I de økonomiske bemærkninger til lovforslag L225 fremgår det, at man forventede, at ca. 2.200 uddannelsessøgende, som dengang fik SU, svarende til 1.300 helårspersoner, ville få tildelt tillægsstipendium som enlige forsørgere ved fuld indfasning. Dette svarer til en merudgift på ca. 76,0 mio. kr. (2007-priser).
Samtidig forventes det i lovforslaget, at ca. 4.400 uddannelsessøgende, svarende til 2.500 helårspersoner ville få tildelt tillæg, som samboende forsørgere på SU. Udgiften hertil var i lovforslaget beregnet til at udgøre ca. 21 mio. kr. pr. år (2007-priser).
Samlet set forventedes merudgifter til SU vedrørende alle forsørgere på (ca. 76,0 mio. kr.+ ca. 21,0 mio. kr.) ca. 97,0 mio. kr. (2007-priser) i medfør af lovforslaget. Disse merudgifter blev i lovforslaget finansieret dels ved reduceret grundstipendium til 18-19-årige hjemmeboende i ungdomsuddannelser, dels ved omprioriteringer inden for Undervisningsministeriets samlede bevillingsramme. Den finansiering, der blev tilvejebragt ved lovforslaget, er fratrukket de samlede merudgifter til SU i tabel 1.
Ud fra SU-statistikken ultimo 2007 kan antallet af enlige forsørgere, der har modtaget tillægsstipendiet i 2005, 2006, og 2007 opgøres til henholdsvis 4.000, 4.800 og 5.100 helårspersoner. Den fremtidige aktivitet i ligevægt skønnes til 5.500 helårspersoner ved fuld indfasning.
For så vidt angår samboende forsørgere på SU har 1.100 helårspersoner modtaget forsørgertillæg som samboende forsørgere på SU i 2007, hvilket skønnes at være ligevægtsniveauet fremover.
Som det ses af tabel 1, er de samlede merudgifter til SU vedrørende forsørgere for 2008 beregnet til ca. 227 mio. kr. (5.400 helårspersoner * 58.244 kr. i tillægsstipendium for enlige forsørgere pr. helårspersoner + 1.100 helårspersoner * 8.316 kr. i tillæg til samboende forsørgere på SU - 97 mio. kr. som der blev fundet finansiering til i lovforslaget ).
Tabel 1: Merudgifter til SU vedr. forsørgere i medfør af L 225 |
|||||||
|
2004Â Â Â Â (R) |
2005Â Â Â Â (R) |
2006Â Â Â Â Â (R) |
2007 (R) |
2008 |
2009 |
2010 |
Aktivitet (helårspersoner) |
|||||||
Forsørgertillæg enlige forsørgere |
1.200 |
4.000 |
4.800 |
5.100 |
5.400 |
5.500 |
5.500 |
Samboende forsørgere på SU |
- |
1.100 |
1.300 |
1.100 |
1.100 |
1.100 |
1.100 |
I alt |
1.200 |
5.100 |
6.100 |
6.200 |
6.500 |
6.600 |
6.600 |
Merudgifter (mio. kr. 2007- priser) |
|||||||
Forsørgertillæg enlige forsørgere |
70 |
233 |
279 |
299 |
315 |
320 |
320 |
Samboende forsørgere på SU |
- |
9 |
11 |
9 |
9 |
9 |
9 |
Finansiering ved L 225 |
-27 |
-97 |
-97 |
-97 |
-97 |
-97 |
-97 |
Merudgift i alt |
43 |
145 |
193 |
211 |
227 |
232 |
232 |
Note: Det bemærkes, at der i ovenstående tabel ikke er medtaget merudgifter til alm. SU |
Samlet set har det vist sig, at lovforslaget i 2008 medfører merudgifter til forsørgertillæg til enlige såvel som samboende på ca. 324 mio. kr. (2007-priser), mens man i lovforslaget vurderede, at de samlede udgifter hertil ville udgøre ca. 97 mio. kr. (2007-priser). Merudgifterne skyldes en markant stigning i antallet af enlige forsørgere, der modtager tillægsstipendium, i forhold til det forudsatte i lovforslagets økonomiske bemærkninger.
Mindreudgifter til revalideringsydelse som følge af L 225
Beskæftigelsesministeriet har skønnet, at substitutionen fra revalidering til SU for enlige forsørgere – fuldt indfaset i 2007 og frem – udgør 1.200 helårspersoner.
Som det ses af tabel 2, er de samlede mindreudgifter til revalideringsydelsen som følge af substitutionen fra revalidering til SU beregnet til at udgøre ca. 143 mio. kr. årligt (1.200 helårspersoner * 177.579 kr. i revalideringsydelse pr. år pr. helårsperson fratrukket udgifter til alm. SU på 58.224 kr. pr. helårsperson) ved fuld indfasning.
Tabel 2: Besparelse på revalideringsydelse i medfør af L 225. |
|||||||
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Aktivitet (helårspersoner) |
|||||||
Substitution fra revalidering |
200 |
600 |
1.000 |
1.200 |
1.200 |
1.200 |
1.200 |
Besparelse revalideringsydelse (mio. kr. 2007-priser) |
|||||||
Revalideringsydelse |
-24 |
-72 |
-119 |
-143 |
-143 |
-143 |
-143 |
Note: Besparelsen er opgjort som forskellen mellem revalideringsydelse og udgifter til alm. SU |
Samlet set er den offentlige besparelse på revalideringsydelse fratrukket udgifter til den alm. SU som følge af lovforslaget beregnet til at udgøre 143 mio. kr. årligt i ligevægt.
Sammenfatning
På baggrund af ovenstående beregninger har lovændringen, jf. tabel 3, vist sig at være underfinansieret med ca. 89 mio. kr. årligt (2007-priser) ved fuld indfasning.
Tabel 3: Opgørelse af nettoprovenu ved L 225. |
|||||||
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Samlede merudgifter til SU (tabel 1). |
43 |
146 |
194 |
211 |
227 |
232 |
232 |
Samlet besparelse på Revalideringsydelse (tabel 2). |
-24 |
-72 |
-119 |
-143 |
-143 |
-143 |
-143 |
Nettomerudgift ved L 225 |
19 |
74 |
75 |
68 |
84 |
89 |
89 |
Underfinansieringen skyldes en markant stigning i antallet af enlige forsørgere, der modtager tillægsstipendium, og som ikke tidligere har modtaget revalidering eller SU.
Nærværende notat er en opdatering af et tidligere notat om nettoprovenu af 13. april 2007.