|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. januar 2008 J. nr.          004-u18-297  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 99 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for realrentens op- og nedadgående bevægelser siden udsendelsen af ’Femern Bælt-forbindelsen – Økonomiske undersøgelser’, Trafikministeriet august 1999."
Sund & Bælt Holding A/S har oplyst, at den konstaterede realrente fra 1999 til 2006 i de eksisterende broselskaber udviklede sig, som det fremgår af nedenstående tabel.
Pct. p.a. |
A/S Storebælt |
A/S Øresund |
Øresundsbro Konsortiet |
1999 |
4,3 |
3,5 |
3,6 |
2000 |
2,3 |
2,1 |
1,7 |
2001 |
3,0 |
2,4 |
1,9 |
2002 |
1,6 |
1,6 |
1,7 |
2003 |
1,3 |
1,7 |
1,4 |
2004 |
2,4 |
2,2 |
1,8 |
2005 |
1,8 |
2,1 |
1,4 |
2006 |
2,0 |
2,1 |
1,9 |
Sund & Bælt Holding A/S har endvidere oplyst, at den gennemsnitlige realrente i A/S Storebælt i perioden 1988–2006 var 3,0 pct. p.a., mens den gennemsnitlige realrente i perioden 1994–2006 var 2,1 pct. p.a. i A/S Øresund og 1,9 pct. p.a. i Øresundsbro Konsortiet.
I den finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen ’Fast forbindelse over Femern Bælt – Finansiel analyse’, der blev offentliggjort i juni 2004 er der forudsat en realrente på 3,5 pct. p.a.
Med venlig hilsen
Carina Christensen