Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. januar 2008

J. nr.           004-u18-297

  

 

Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 99 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 99:

 

"Ministeren bedes gøre rede for realrentens op- og nedadgående bevægelser siden udsendelsen af ’Femern Bælt-forbindelsen – Økonomiske undersøgelser’, Trafikministeriet august 1999."

Svar:

 

Sund & Bælt Holding A/S har oplyst, at den konstaterede realrente fra 1999 til 2006 i de eksisterende broselskaber udviklede sig, som det fremgår af nedenstående tabel.

 

Pct. p.a.

A/S Storebælt

A/S Øresund

Øresundsbro Konsortiet

1999

4,3

3,5

3,6

2000

2,3

2,1

1,7

2001

3,0

2,4

1,9

2002

1,6

1,6

1,7

2003

1,3

1,7

1,4

2004

2,4

2,2

1,8

2005

1,8

2,1

1,4

2006

2,0

2,1

1,9

 

Sund & Bælt Holding A/S har endvidere oplyst, at den gennemsnitlige realrente i A/S Storebælt i perioden 1988–2006 var 3,0 pct. p.a., mens den gennemsnitlige realrente i perioden 1994–2006 var 2,1 pct. p.a. i A/S Øresund og 1,9 pct. p.a. i Øresundsbro Konsortiet.

I den finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen ’Fast forbindelse over Femern Bælt – Finansiel analyse’, der blev offentliggjort i juni 2004 er der forudsat en realrente på 3,5 pct. p.a.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Carina Christensen