|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. januar 2008 J. nr.          004-u18-297  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 97 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes belyse den demografiske udvikling i Norden og i Midt- og Centraleuropa frem til 2030, samt belyse hvilken indflydelse ændringer i denne vil kunne få for trafikunderlaget på en fast forbindelse over Femern Bælt."
Den forventede trafik på en fast forbindelse over Femern Bælt er baseret på trafikprognosen ’Fehmarn Belt Forecast 2002 – Final Report’, der blev udarbejdet af internationale trafikeksperter, og som blev offentliggjort i april 2003.
Trafikprognosen, der tager udgangspunkt i trafikken i 2001, er udarbejdet pÃ¥ grundlag af en lang række faktorer. Det gælder blandt andet prognoser for befolkningsudvikling, beskæftigelse, BNP og bilÂejerskab. Hertil kommer transportomkostninger, infrastrukturkapacitet og planlagt udbygning af infrastrukturen, herunder færgetrafikken mellem Norden (ekskl. Island) og kontinentet.
Den faktiske trafik via færgeoverfarten Rødby–Puttgarden var i 2007 ca. 6 år foran det, som trafikprognosen har forudsagt.
Transportministeriet har ikke nyere prognoser end de i nævnte rapport anførte, hvorfor jeg skal henvise hertil.
Carina Christensen