Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. januar 2008

J. nr.           004-u18-297

  

 

Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 97 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 97:

 

"Ministeren bedes belyse den demografiske udvikling i Norden og i Midt- og Centraleuropa frem til 2030, samt belyse hvilken indflydelse ændringer i denne vil kunne få for trafikunderlaget på en fast forbindelse over Femern Bælt."

Svar:

 

Den forventede trafik på en fast forbindelse over Femern Bælt er baseret på trafikprognosen ’Fehmarn Belt Forecast 2002 – Final Report’, der blev udarbejdet af internationale trafikeksperter, og som blev offentliggjort i april 2003.

Trafikprognosen, der tager udgangspunkt i trafikken i 2001, er udarbejdet på grundlag af en lang række faktorer. Det gælder blandt andet prognoser for befolkningsudvikling, beskæftigelse, BNP og bil­ejerskab. Hertil kommer transportomkostninger, infrastrukturkapacitet og planlagt udbygning af infrastrukturen, herunder færgetrafikken mellem Norden (ekskl. Island) og kontinentet.

Den faktiske trafik via færgeoverfarten Rødby–Puttgarden var i 2007 ca. 6 år foran det, som trafikprognosen har forudsagt.

Transportministeriet har ikke nyere prognoser end de i nævnte rapport anførte, hvorfor jeg skal henvise hertil.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen