Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

DLE/ J.nr. 2008-6131

Folketingets Trafikudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 10. september 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Trafikudvalgs brev af 21. august 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 956 (TRU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 956:

 

” Ministeren bedes gøre rede for, hvilke kommuner, der er blevet overkompenseret i forbindelse med omlægningen af dieselafgiften og den tilhørende

DUT-kompensation, og hvilke kommuner der tilsvarende er blevet

underkompenseret.”

 

 

Svar:

 

I forbindelse med ophøret af Danmarks undtagelse fra EU’s Energibeskatningsdirektiv vedrørende dieselafgift i tilknytning til bustransport er der mellem regeringen og KL aftalt en DUT-kompensation svarende til kommunale merudgifter på 128,9 mio. kr. (i 2008 pris- og lønniveau) i 2008 og 404,0 mio. kr. (i 2009 pris- og lønniveau) i hvert af årene 2009 og frem. Kommunerne er således set under ét blevet kompenseret fuldstændigt for merudgiften ved omlægningen af dieselafgiften.

 

Efter de generelle DUT-principper reguleres kommunernes bloktilskud for mer- eller mindreudgifter som følge af lovgivning mv. I og med at DUT-kompensationer således fordeles til kommunerne via det generelle bloktilskud, vil der set for den enkelte kommune kunne være en forskel mellem kompensationsbeløb og faktisk merudgift. Forskellen vil fra sag til sag kunne skifte mellem at være til kommunens gunst eller ugunst.

 

I denne DUT-kompensationssag vil der således også kunne være kommuner, hvor der er en forskel mellem de faktiske merudgifter og det udbetalte kompensationsbeløb. For at opgøre denne forskel fordelt på kommuner kræver det et kendskab til de faktiske merudgifter i de enkelte kommuner. Velfærdsministeriet er imidlertid ikke i besiddelse af sådanne oplysninger.

 

De generelle DUT-principper indebærer således, at der i de enkelte sager ikke tages direkte stilling til de økonomiske konsekvenser af en opgaveændring i hver enkelt kommune, men at den opgøres for kommunerne samlet set. Det skal bl.a. ses i sammenhæng med den aftalebaserede styring af den kommunale økonomi, hvor de økonomiske rammer fastlægges for kommunerne under ét.

 

Jeg har således ikke baggrund for at kunne gøre rede for konkrete forskelle mellem kompensationsbeløb og faktiske kommunale merudgifter ved omlægningen af dieselafgiften i de enkelte kommuner.

 

 

Karen Jespersen

 

/ Niels Jørgen Mau