|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. september 2008 Dok.id       J. nr.          004-u18-597  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. august 2008 stillet mig følgende spørgsmål 955 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke administrative, organisatoriske, logistiske hindringer, der er for at indføre et bussystem som det tyrkiske Dolmus."
Jeg har ikke nogen detaljeret viden om det tyrkiske Dolmus, og kan derfor ikke gøre eksakt rede for, hvilke hindringer der er for at indføre Dolmus i Danmark.
Ifølge Trafikstyrelsen består det tyrkiske Dolmus af privatejede køretøjer, som hovedregel minibusser med op til 14 passagerer, som foretager rutekørsel i byerne, samt til og fra forstæder og omkringliggende landsbyer.
Dolmus benytter dedikerede busstoppesteder i de større byområder, men kan typisk opsamle og afsætte passagerer efter behov i landområderne. Dolmus har som hovedregel ikke nogen fast køreplan, men kører når bussen er fuld.
Det er umiddelbart min vurdering, at den tyrkiske Dolmus model ikke er forenelig med den danske organisering af kollektiv trafik i offentligt ejede trafikselskaber. Ligeledes er det tvivlsomt om det vil medføre en forbedret betjening af landområderne, hvis bussen først kører når den er fuld, samt når der er et privatøkonomisk incitament til at køre den.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed