Notat

 

 

Dato             20. august 2008

Dok.id       

J. nr.           559-35

 

 

Referat af møde med trafikselskaberne tirsdag d.19. august 2008

Til stede:

 

Nordjyllands Trafikselskab: formand Thomas Kastrup-Larsen og direktør Christian Roslev

 

Midttrafik: formand Poul Vesterbæk og direktør Jens-Erik Sørensen

 

Sydtrafik: formand Peter Christensen og direktør H.C. Bonde

 

FynBus: formand Steen Møller og direktør Lars Oksbjerre

 

Trafikselskabet Movia: formand Finn Aaberg og direktør Johannes Sloth

 

BAT: Trafikchef Jørgen Hammer

 

Trafikselskaberne i Danmark: kontorchef Niels Mortensen

 

Trafikstyrelsen: kontorchef Jan Albrecht og chefkonsulent Henrik Severin Hansen

 

Departementet: Transportminister Carina Christensen, ministersekretær Randi Skogstad, afdelingschef Dorthe Nøhr Pedersen, kontorchef Lasse Winterberg og fuldmægtig Jørgen Østergaard (referent)

 

Dagsorden

 

1. Trafikselskabernes økonomi

2. Oplæg om Helsingborgs busmodel

3. Bordrunde om aktuelle tiltag inden for bustrafikken og erfaringer med incitamentsmodeller

4. Evt.

 

Ad 1) Trafikselskabernes økonomi

 

Ministeren bød velkommen og opridsede det oprindelige formål med mødet, nemlig at udveksle erfaringer og nytænkning inden for bustrafikken, herunder erfaringer med incitamentsmodeller.

 

På foranledning af Trafikselskaberne i Danmarks brev af 28. juli 2008 vedrørende trafikselskabernes økonomi i 2009 havde ministeren fundet det naturligt at indlede mødet med en drøftelse heraf.

 

Steen Møller (Fynbus/Trafikselskaberne i Danmark) redegjorde for trafikselskabernes vanskelige økonomiske situation, der skyldes den kraftige stigning i oliepriserne kombineret med et takstloft på 3,1 pct. Konsekvensen kan blive en kraftig nedskæring af busdriften, der efter trafikselskabernes vurdering kommer til at gøre rigtig ondt, da der ikke er flere ”lavthængende frugter”.

 

Steen Møller understregede, at han opfatter det som et fælles ansvar for trafikselskaberne og staten at sikre, at den kollektive trafik hænger sammen. 

 

Ministeren afviste, at staten træder til med flere penge. Hun fremhævede, at bustrafikken er kommunernes og regionernes ansvar, og det derfor er dem, trafikselskaberne skal gå til.

 

Dorthe Nøhr Pedersen konstaterede, at tre trafikselskaber endnu ikke har afleveret regnskabstal for 2007 til Trafikstyrelsen, og at ingen trafikselskaber har indsendt budgettal for 2008. Det gør hele diskussionen om tal og nedskæringer meget vanskelig, når der ikke foreligger de tal, der i givet fald skulle være dokumentation og grundlag for drøftelserne.

 

Dorthe Nøhr Pedersen bemærkede endvidere, at regionerne i 2007 brugte 63 mio. kr. mindre end budgetteret på kollektiv trafik. Samlet set brugte regionerne i 2007 næsten 500 mio. kr. mindre på udviklingsområdet end budgetteret. Kommunerne har desuden i 2007 haft et mindreforbrug på busdrift på knap 50 mi0. kr.

 

Flere trafikselskaberne kunne ikke genkende dette billede. Thomas Kastrup-Larsen (NT) påpegede, at der i NT mangler 50 mio. kr. i 2009, heraf 29 mio. kr. i Aalborg til trods for, at Aalborg Kommune igennem flere år har bevilget ekstra penge. Samtidig vil Region Nordjylland øge kollektiv trafiks andel af udviklingsmidlerne fra 45 pct. til 55 pct.

 

Thomas Kastrup-Larsen efterlyste muligheden for højere takststigninger som en del af løsningen på problemet. Han gjorde desuden opmærksom på, at selvfinansieringsgraden er faldet en del de seneste år.

 

Poul Vesterbæk (Midttrafik) fremhævede, at der ikke er kræfter til forbedringer. Han efterlyste endvidere mere magt til trafikselskaberne med henvisning til, at strukturen er gal.

 

Steen Møller påpegede, at reguleringen af regionernes og kommunernes bidrag ikke følger med stigningen i omkostninger i bustrafikken.

 

Johannes Sloth (Movia) henviste til, at hovedstadsområdet ikke kompenseres tilstrækkeligt i forbindelse med ophævelse af undtagelsen fra dieselbeskatning.

 

Jørgen Hammer (BAT) fremhævede, at befolkningen får råd til flere biler, hvilket giver færre kunder. Bustrafikken kan ikke optimeres mere, med mindre man tager fat i ringetider på skoler, mv. Det er i yderområderne svært at leve op til højere forventninger til den kollektive trafik.  

 

Ministeren understregede, at hun deler bekymringerne for den kollektive trafik, men gentog samtidig, at staten ikke står klar med ekstra penge. Ministeren vil tage et møde med Bent Hansen fra Danske Regioner og Erik Fabrin fra KL.

 

Ad 2) Oplæg om Helsingborgs busmodel

 

Henrik Severin Hansen (Trafikstyrelsen) holdt et kort oplæg om Helsingborgs busmodel. Flere trafikselskaber har besøgt Helsingborg for at se nærmere på byens busdrift. 

 

Johannes Sloth lagde vægt på, at det er vigtigt at kommunerne forpligter sig langsigtet til at investere i bustrafikken.

 

Steen Møller fremhævede, at der bør investeres meget i busfremkommelighed.

 

Ad 3) Bordrunde om aktuelle tiltag inden for bustrafikken og erfaringer med incitamentsmodeller

 

./.

 
Trafikselskaberne berettede om diverse forskellige tiltag og initiativer med henblik på at tiltrække flere passagerer (er beskrevet nærmere i bilag 1). Passagertallet i 1. halvår 2008 viser en stigende tendens – i Movia er der fx 2 mio. flere passagerer end samme periode sidste år.

 

Ministeren konkluderede ved at efterlyse et fælles bidrag til trafikselskaberne til en evt. ændring af lovgrundlaget. Hun understregede, at det er vigtigt at tænke i langsigtede løsninger. Ministeren lagde desuden op til et evt. nyt møde med trafikselskaberne, hvor Danske Regioner og KL også deltager.

 

Steen Møller udtrykte tilfredshed med, at ministeren tager et møde med Danske Regioner og KL.

 

Ad 4) Evt.

 

Ingen emner under dette punkt.

 

 

Â