Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato            

Dok.id       

J. nr.           004-U18_594

  

 

Trafikudvalget har i brev af 18. august 2008 stillet mig følgende spørgsmål 947 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 947:

 

"Ministeren bedes oplyse, om det er i overensstemmelse med lovgivningens intention i forhold til den individuelle handicapkørsel om, at kørslen skal foregå i biler eller busser, der er egnede til transport af svært bevægelseshæmmede, når det regionale trafikselskab i f.eks. Region Midtjylland har besluttet, at alle personer med svært bevægelseshandicap, der skal transporteres mere end 100 km., altid skal benytte X-bus eller tog – og at der ikke er mulighed for at dispensere herfra til f.eks. at benytte en særligt indrettet bus."

Svar:

 

Det fremgår af § 11, stk. 2, i lov om trafikselskaber, at individuel handicapkørsel skal foregå i et egnet køretøj. Det fremgår af bemærkningerne til denne bestemmelse, at kørslen skal foregå i biler eller busser, der er egnede til transport af svært bevægelseshæmmede, som er brugere af kørestol eller et ganghjælpemiddel. Kørslen vil typisk foregå i specialindrettede handicapbusser.

Jeg finder derfor, at den skitserede model for transport af svært bevægelseshæmmede i Midttrafik for ture på mere end 100 km. rejser spørgsmål i forhold til lov om trafikselskaber.

Jeg vil derfor tage kontakt til Midttrafik med henblik på en nærmere undersøgelse af, hvorvidt modellen er i overensstemmelse med lov om trafikselskaber. Jeg vil endvidere tage kontakt til de øvrige trafikselskaber med henblik på at undersøge, hvordan de tilrettelægger de lange rejser med individuel handicapkørsel.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed