|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            Dok.id       J. nr.          004-U18_594  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. august 2008 stillet mig følgende spørgsmål 947 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse, om det er i overensstemmelse med lovgivningens intention i forhold til den individuelle handicapkørsel om, at kørslen skal foregå i biler eller busser, der er egnede til transport af svært bevægelseshæmmede, når det regionale trafikselskab i f.eks. Region Midtjylland har besluttet, at alle personer med svært bevægelseshandicap, der skal transporteres mere end 100 km., altid skal benytte X-bus eller tog – og at der ikke er mulighed for at dispensere herfra til f.eks. at benytte en særligt indrettet bus."
Det fremgår af § 11, stk. 2, i lov om trafikselskaber, at individuel handicapkørsel skal foregå i et egnet køretøj. Det fremgår af bemærkningerne til denne bestemmelse, at kørslen skal foregå i biler eller busser, der er egnede til transport af svært bevægelseshæmmede, som er brugere af kørestol eller et ganghjælpemiddel. Kørslen vil typisk foregå i specialindrettede handicapbusser.
Jeg finder derfor, at den skitserede model for transport af svært bevægelseshæmmede i Midttrafik for ture på mere end 100 km. rejser spørgsmål i forhold til lov om trafikselskaber.
Jeg vil derfor tage kontakt til Midttrafik med henblik på en nærmere undersøgelse af, hvorvidt modellen er i overensstemmelse med lov om trafikselskaber. Jeg vil endvidere tage kontakt til de øvrige trafikselskaber med henblik på at undersøge, hvordan de tilrettelægger de lange rejser med individuel handicapkørsel.
Lars Barfoed