Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             12. september 2008

Dok.id       

J. nr.           462-1

  

 

Trafikudvalget har i brev af 12. august 2008 stillet mig følgende spørgsmål 943 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 943:

 

"Ministeren bedes, m.h.t. informationssystemet på den fynske motorvej, oplyse:
‑Om det er korrekt, at informationssystemet på den fynske motorvej først skal evalueres efter 3 år i drift?
‑Om ministeren mener, at det i givet fald vil være forsvarligt, at man ikke løbende evaluerer og tilretter informationssystemet på den fynske motorvej?
‑Om ikke det er muligt, at der eksempelvis løbende annonceres med aktuelt klokkeslæt på informationssystemet på den fynske motorvej, så man er opmærksom på, at systemet er i drift?
‑Hvorfor meddelelserne på informationssystemet på den fynske motorvej ikke annonceres på tysk eller engelsk udover på dansk, når Danmark gæstes af så mange mennesker fra andre nationer?
‑Hvorfor landstrafikradioen på DR ikke melder den aktuelle trafiksituation på tysk og engelsk udover på dansk?"

Svar:


Spørgsmålet er forelagt for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:

Evaluering af trafikledelsessystemer foretages normalt efter en indkøringsperiode af en vis længde, da det er vigtigt, at trafikanterne bliver bekendt med systemet. Det gælder især evaluering af effekter på trafiksikkerheden, som man normalt ikke vil foretage før tidligst efter tre år, da resultaterne ellers kan være kraftigt påvirket af tilfældige udsving i uheldsbilledet pga. de meget små tal, der ofte er tale om i forbindelse med uheldsanalyser. Evalueringen af øvrige forhold vil blive foretaget inden for det første år efter idriftsættelsen.

Der foretages løbende den nødvendige drift, vedligeholdelse og evt. fejlretning af informationssystemet. Egentlige tilretninger af systemet foretages derimod ikke løbende, da det vil være uforholdsmæssigt dyrt og tidskrævende at sætte et sådant arbejde i gang.

Der er endnu ikke vedtaget endelige vejregler for anvendelsen af variable tavler, herunder regler for hvilke informationer, der må vises på tavlerne. Vejreglerne er under udarbejdelse, og i den forbindelse fastlægges der et bibliotek over de tekster, der må anvendes. Disse tekster vil være bindende i henhold til reglerne om standardisering. De er desuden aftestet på trafikanterne for at sikre, at de er forståelige for trafikanterne, så de ikke giver anledning til uhensigtsmæssig adfærd hos trafikanterne.

Der kan derfor ikke umiddelbart vises klokkeslæt og engelske eller tyske tekster på tavlerne, idet disse ikke indgår i det foreløbige bibliotek over tekster og ikke er testet på trafikanterne. Desuden vil supplering af de danske tekster med tyske eller engelske tekster kræve større og dermed meget dyrere tavler, da budskabet vil blive sværere at opfatte med den øgede tekstmængde.

Endelig kan det oplyses, at der i EU arbejdes på at harmonisere visningerne på og anvendelse af variable tavler, og at man i så stor udstrækning som muligt går ind for anvendelsen af symboler og harmonisering af disse.

For så vidt angår spørgsmålet om, hvorfor landstrafikradioen på DR ikke melder den aktuelle trafiksituation på tysk og engelsk, må jeg henvise til DR, idet Transportministeriet ikke har indflydelse på DR’s sendevalg.

./.

 
Jeg kan endvidere henvise til svar på TRU alm. del – spm. 173 af 21. februar 2008 om trafikinformation på engelsk.

 

Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed