|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            8. oktober 2008 J. nr.          TRM004-U18-590  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 31. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 929 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvordan vil ministeren forhindre, at uenighed mellem statslige og kommunale
myndigheder medfører færdselsmæssige uhensigtsmæssige forhold eller endog
resulterer i livsfarlige situationer?"
Den konkrete årsag til overkørselsulykken i Borris vil først blive klarlagt i forbindelse med, at Havarikommissionen offentliggør resultatet af sin undersøgelse af ulykken, hvilket forventes at ske indenfor 6-12 måneder efter ulykken.
Jf. min besvarelse af TRU 927 er det i sidste ende Ekspropriationskommissionen, som kan afgøre, om en jernbaneoverkørsel skal lukkes. Såfremt Banedanmark vurderer, at der er en særlig sikkerhedsmæssig begrundelse for nedlæggelse af en given overkørsel, kan Banedanmark således bede Ekspropriationskommissionen om at afgøre sagen.
Jeg kan endeligt oplyse, at jeg snarest vil fremlægge et oplæg til fremtidig prioritering af indsatsen i Banedanmarks overkørsler, så der opnås størst sikkerhedsmæssig effekt for pengene. Herunder vil jeg foreslå, at der prioriteres en sikring af de overkørsler, hvor der måtte have været en relativ højere frekvens af sikkerhedsmæssige hændelser end i andre overkørsler.
Lars Barfoed