Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. oktober 2008

Dok.id        719083

J. nr.           TRM004-U18-590

  

 

Trafikudvalget har i brev af 31. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 928 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 928:

 

"Hvordan vil ministeren sikre sig, at der ikke er generende træer, buske eller

bygninger, der forhindrer udsigt ved baneoverkørsler og ved vejkryds?"

 

Svar:

 

Jeg har forhørt mig hos hhv. Banedanmark og Vejdirektoratet om, hvad der gøres for at sikre oversigtsforholdene i hhv. jernbaneoverkørsler og vejkryds. Nedenfor redegøres først for oversigtsforholdene i jernbaneoverskæringer og derefter for oversigtsforholdene i vejkryds.

 

Oversigtsforhold i jernbaneoverskæringer

Banedanmark oplyser, at der ikke stilles krav til oversigtsforholdene i sikrede overkørsler, dvs. overkørsler med automatiske bomme og/eller advarselsanlæg, som med blinklys og klokker varsler togpassage.

 

Banedanmark oplyser, at man i forhold til oversigtsforholdene i de usikrede overkørsler - hvor alene afmærkning/skilte gør vejtrafikanten opmærksom på, at man nærmer sig en jernbaneoverkørsel - arbejder efter et sæt retningslinier, som DSB og Vejdirektoratet udarbejdede i starten af 1990’erne.

 

Banedanmark oplyser, at man har gennemført en landsdækkende gennemgang af alle usikrede overkørsler på Banedanmarks net med henblik på at vurdere, om oversigtsforholdene lever op til de aftalte retningslinier. På den baggrund er bevoksning på Banedanmarks arealer, som hindrede den påkrævede oversigt, blevet beskåret.

 

Banedanmark oplyser endvidere, at man i 2007 har udarbejdet en handlingsplan med henblik på at øge sikkerheden i de resterende usikrede overkørsler.

 

En central aktivitet i handlingsplanen er indgåelsen af frivillige aftaler om servitutpålæggelse af naboarealer, så Banedanmark får mulighed for at beskære bevoksningen på arealer, der støder op til en overkørsel, men ikke ejes af Banedanmark. I en række usikrede overkørsler, hvor det f.eks. på grund af bebyggelse på naboarealer eller på grund af terrænet ikke vil være muligt at opnå den ønskede oversigt, har Banedanmark nedsat toghastigheden af sikkerhedshensyn. I usikrede overkørsler, som vurderes særlig risikable, har Banedanmark opsat ”GIV AGT”- skilte på jernbanestrækningen, som betyder, at lokoføreren skal tude i togets signal før passage af overkørslen.

 

Oversigtsforhold i vejkryds

Vejdirektoratet oplyser, at retningslinierne for oversigtsforhold ved vejkryds er beskrevet i vejreglerne, og at Vejdirektoratet sørger for at beskære bevoksningen på egne arealer i overensstemmelse hermed.

 

På steder, hvor det er nødvendigt, at vejens naboer begrænser beplantning for at sikre oversigt over arealerne, er dette beskrevet i tinglyste servitutter på den pågældende ejendom. Derudover holder Vejdirektoratets vejtilsyn løbende øje med, at der er ordentlige oversigtsforhold både på arealer, der hører til vejen, samt på naboarealer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed