|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. august 2008 J nr.            004-U18-592  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 31. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 922 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes be- eller afkræfte, hvorvidt den stigende trafik på Gedser-Rostock-ruten, modsvares af et tilsvarende fald i antallet af overførte biler og passagerer mellem Rødby og Puttgarten?"
Trafikstyrelsen har oplyst, at trafikudviklingen på ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarten, i årene 2002-2007, ifølge Danmarks Statistik ser ud som i nedenstående tabel 1 og 2:
Tabel 1: Antal passagerer 2002-2007 på hhv. Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarten
|
Gedser-Rostock |
Rødby-Puttgarten |
2002 |
1.226.000 |
6.508.000 |
2003 |
1.297.000 |
6.421.000 |
2004 |
1.264.000 |
6.744.000 |
2005 |
1.376.000 |
6.761.000 |
2006 |
1.507.000 |
6.789.000 |
2007 |
1.612.000 |
7.058.000 |
Stigning 2002-2007 |
386.000 |
550.000 |
Tabel 2: Antal personbiler 2002-2007 på hhv. Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarten
|
Gedser-Rostock |
Rødby-Puttgarten |
2002 |
206.802 |
1.586.644 |
2003 |
215.482 |
1.574.369 |
2004 |
212.490 |
1.734.676 |
2005 |
230.479 |
1.777.015 |
2006 |
255.472 |
1.774.270 |
2007 |
294.387 |
1.858.261 |
Stigning 2002-2007 |
87.585 |
271.617 |
Der er konstateret betydelige stigninger i såvel antallet af overførte passagerer som biler på begge ruter i perioden.
Jeg kan således ikke bekræfte, at den stigende trafik på Gedser-Rostock-ruten modsvares af et tilsvarende fald i antallet af overførte biler og passagerer mellem Rødby og Puttgarten.
Med venlig hilsen
Carina Christensen