Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. september 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-591

  

 

Trafikudvalget har i brev af 31. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 921 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 921:

 

"Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan gå til, at renoveringen af

skinnerne mellem Nykøbing F. og Gedser kan komme til at koste 120 millioner

kroner, når der ved udbud er opnået en lagt lavere pris på ombygninger og renoveringer andre steder i landet?"

 

 

Svar:

 

Jeg har forhørt mig om sagen hos Banedanmark, som oplyser, at den budgetterede omkostning på ca. 120 mio. kr. for sporfornyelsesprojektet på strækningen mellem Nykøbing F. og Gedser er fremkommet på baggrund af en overslagsberegning, hvor Banedanmark først har vurderet mængden af de påkrævede sporfornyelsesarbejder på strækningen, herunder hvor mange:

 

 

Herefter har Banedanmark på baggrund af kendte nøgletal for de forskellige typer arbejder beregnet omkostningen for det samlede sporfornyelsesprojekt.

 

Banedanmark har budgetteret de øvrige sporfornyelsesprojekter, der indgår i Aftale om trafik for 2007, efter den samme fremgangsmåde.

 

At der kan være en prisforskel mellem sporfornyelsesprojekter skyldes primært, at omkostningen pr. km udført sporfornyelse vil variere med mængden af de påkrævede fornyelsesarbejder på de forskellige strækninger. Banedanmark har vurderet, at fornyelsesbehovet på strækningen mellem Nykøbing F. og Gedser er relativt højt sammenlignet med andre strækninger.

 

 

 

 

Det skal bemærkes, at Banedanmark har afsat midler til vedligeholdelse af strækningen mellem Nykøbing F. og Gedser frem til 2011, hvor banen på nuværende tidspunkt er planlagt sporfornyet, således at de gældende sikkerhedskrav kan overholdes.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen