Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. september 2008

Dok.id        719061

J. nr.           004-U18-591

  

 

Trafikudvalget har i brev af 31. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 920 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 920:

 

"Ministeren bedes oplyse hvor store de reelle merudgifter til personale er ved at lade toget køre fra Nykøbing F. til Gedser i stedet for at lade toget henstå i tomgang i Nykøbing F. i den time, det normalt varer før toget skal afgå fra Nykøbing F."

Svar:

 

Spørgsmålet har været forelagt DSB, som oplyser, at der er tale om et dagligt tog, som videreføres til Gedser, og som returnerer til Nykøbing F.

Videreførelsen beløber sig samlet til en tid på 1 time 31 min pr. dag inkl. ophold og vendetid. Hvis kørslen til Gedser bortfalder, vil der i forhold til togsystemerne kunne vendes i Nykøbing F. på 31 min. Derfor kan besparelsen opgøres til 1 times arbejde pr. dag. Baseret på nøgletal svarer det til, at en eventuel besparelse på lokomotivfører- og togpersonale totalt set beløber sig til 135.000 kr. pr. år. Denne eventuelle effekt vil dog først kunne opnås fra køreplanen for 2009.

Jeg kan herudover oplyse, at det er DSB’s umiddelbare vurdering, at omkostningen ved at udføre den i kontrakten mellem DSB og Transportministeriet bestemte betjening af strækningen Nykøbing F.-Gedser ligger i størrelsesordenen 600.000 kr. Heri indgår udover personaleomkostninger vedligehold, energi, baneafgifter mv.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen