Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MME/ J.nr. 2008-4415

Folketingets Trafikudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 18. august 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Trafikudvalgs brev af 15. juli 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 913 (TRU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 913:

 

”Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne for de små øer og udviklingen på disse af de stærkt stigende brændstofpriser og heraf følgende stigende billetpriser på færgerne til de små øer Danmark.”

 

 

Svar:

Energi- og brændstofpriserne er steget betydeligt i de seneste år, hvilket har den konsekvens, at varer og serviceydelser der er følsomme overfor ændringer i energi- og brændstofpriserne - alt andet lige - også vil stige i pris.

 

Det er klart, at trafikforbindelsen er af afgørende betydning for de mindre øers udvikling. Den kommunale færgebetjening kan sidestilles med de øvrige kommunale serviceydelser, hvor spørgsmålet om prioritering og udformning af de enkelte tilbud er et lokalt spørgsmål.

 

Det ligger regeringen meget på sinde, at det fortsat skal være attraktivt at bosætte sig, arbejde og drive erhverv på landets småøer. Regeringen følger opmærksomt vilkårene for dette og støtter en positiv udvikling gennem en bred vifte af indsatsområder.

 

Men jeg må samtidig fastholde, at færgebetjeningen af de danske småøer med kommunalreformen entydigt er en kommunal opgave. Det betyder, at udsving i omkostningerne på de enkelte forvaltningsområder som udgangspunkt også er noget der håndteres af den enkelte kommune.

 

Til at understøtte denne opgave yder Velfærdsministeriet årligt til kommuner med mindre øer et ø-tilskud, der er begrundet i de særlige udgifter disse kommuner har. For 2008 udgør dette tilskud 76,2 mio. kr. og fordeles til 19 kommuner til betjening af 27 mindre øers trafikforbindelser; heraf 26 færgeforbindelser samt vejforbindelsen til Mandø.


Herudover ydes der årligt et ø-tilskud til Læsø, Samsø og Ærø Kommuner. For 2008 udgør dette tilskud 28,4 mio. kr. Som led i aftalen mellem KL og regeringen om kommunernes økonomi for 2009, samles dette ø-tilskud, de tidligere ulovbestemte amtslige tilskud vedr. færgedrift og transport af unge under uddannelse samt en del af særtilskudspuljen, til et nyt samlet ø-tilskud til disse tre kommuner, baseret på objektive kriterier. Det nye tilskud vil skabe mere sikkerhed og understøtte en langsigtet plan- og budgetlægning.

 

Endelig kan jeg oplyse, at Transportministeriet administrerer en ordning, der skal sikre gratis person-, cykel- og invalidebiltransport til og fra 26 småøer. Ordningen gælder for passagerer, der har folkeregisteradresse på den enkelte ø, og kan således modvirke fraflytning fra øsamfundene.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Michael Medom Hansen