|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            17. januar 2008 J. nr.          004-u18-290  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 17. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 91 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel â€blinde risikerer livet pÃ¥ togstationer†fra www.jp.dk torsdag den 13. december 2007, og i den forbindelse oplyse, om ministeren agter at indføre afmærkninger for blinde og svagtseende i form af ledelinjer pÃ¥ jernbanestationernes perroner og i bekræftende fald, hvornÃ¥r de fornødne midler vil blive afsat."
Jeg kan oplyse, at regeringen løbende har arbejdet på at forbedre sikkerheden for blinde og svagtseende på perroner og stationer. Således har Banedanmark oplyst, at der på nuværende tidspunkt helt eller delvist er etableret ledelinjer på 51 stationer – heraf er ca. halvdelen etableret siden 2002.
Endvidere har regeringen i 2004 sammen med Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne taget initiativ til at udvikle et koncept for den fremtidige udformning af ledelinjer i samarbejde med Dansk Blindesamfund, sÃ¥ledes er der blev tale om et standardiseret koncept, som er let genkendeligt for brugerne.Â
Det langsigtede mål må naturligvis være, at alle danske perroner udstyres med ledelinjer – et behov, der understreges af artiklen, på baggrund af hvilken man må have meget stor beundring for den 14-åriges resolutte og modige handling.
Det er Banedanmarks vurdering, at ledelinjer kun bør etableres i forbindelse med fornyelse eller nyanlæg af perroner. Det skyldes, at etablering af ledelinjer forudsætter en meget jævn og vel vedligeholdt perronbelægning, ligesom det er væsentligt dyrere og samtidig meget vanskeligt at opnå en god og holdbar fugning af ledelinjer i eksisterende perronbelægninger.
Den fortsatte udbredelse af ledelinjer vil således i det væsentligste følge Banedanmarks fornyelse af perroner. Der kan ikke for nuværende angives et tidspunkt for, hvornår der vil være ledelinjer på samtlige danske perroner.
Jeg kan endvidere oplyse, at der med Aftale om trafik for 2007 af 26. oktober 2006 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre specifikt er afsat en pulje på 27 mio. kr. til handicaprettede tiltag. Puljen vil blive udmøntet på baggrund af et oplæg udarbejdet af en arbejdsgruppe under Trafikstyrelsen med deltagelse af bl.a. De Samvirkende Invalideorganisationer. Puljen forventes udmøntet i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2008.
Samlet set har regeringen løbende arbejdet på at forbedre forholdene for blinde og svagtseende på danske stationer, hvilket jeg, ikke mindst henset til de i artiklen nævnte sager, er meget glad for.
Carina Christensen