Christiansborg 1240 København K |
|
Trafikudvalget har i brev af 17. december 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 90 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Chr. Lund (S).
â€Finder ministeren det relevant, at buschauffører og lastvognschauffører har ret skrappe arbejdstidsregler, nÃ¥r der samtidigt kører chauffører uden bestemte krav til arbejdstid? Spørgeren gÃ¥r ud fra, at ministeren er enig med spørgeren i, at der ikke er faste arbejdstidsregler for kurervirksomhederne.â€
Endeligt svar:
Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 88, hvor jeg har redegjort for den generelle regulering af arbejdstiden. Jeg kan på den baggrund ikke erklære mig enig i, at der ikke er arbejdstidsregler på dette område.
Det er rigtigt, at der gælder et særligt sæt arbejdstidsregler (lov nr. 395 af 1. juni 2005 om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren) for de lønmodtagere, der deltager i transporter omfattet af køre- og hviletidsforordningen. Det er dog vigtigt at have for øje, at disse arbejdstidsregler netop er et supplement til køre-/hviletidsreglerne, hvis formÃ¥l har været at indføre fælles interÂnationale regler pÃ¥ dette felt. Herved reguleres de monotone gods- og passagertransporter over længere distancer, særligt ud fra hensynet til trafiksikkerhed og ønsket om ensartede konkurrencevilkÃ¥r. Reglerne lader sig derfor heller ikke bare overføre pÃ¥ andre omrÃ¥der. I øvrigt mÃ¥ jeg henvise til, at køre-/hviletidsreglerne og deres anvendelsesomrÃ¥de henhører under Justitsministeriet.
Jeg finder det pÃ¥ baggrund rigtigst, at vi fastholder vor danske tradition med selvÂreguÂlering gennem kollektive overenskomster og aftaler, som arbejdsmarkedets parter med deres indsigt langt bedre kan tilpasse forholdene i den pÃ¥gældende branche og pÃ¥ enkelte arbejdsplads, frem for generelle, faste og rigide lovregler.