|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. augsut 2008 Dok.id       J. nr.          450-1  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 11. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 895 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes gøre rede for de forøgede risici, som modulvogntog kan udgøre for cyklister og andre trafikanter i forbindelse med højresving - blandt andet belyst med indhentet statistisk materiale fra Holland, Sverige og Finland - jf. den konstaterede stigning i antallet af ulykker, hvor cyklister enten er blevet dræbt eller kvæstet som følge af højresvingende – traditionelle – lastbilerâ€.
Svar:
Hvis man ser på antallet af dræbte og skadede cyklister i forbindelse med uheld med højresvingende lastbiler over de seneste 5 år, hvor de endelige uheldstal foreligger (2003-2007), har tallene været 30, 38, 38, 24 og 21. Dette tyder ikke på en stigning i antallet.
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har dybdeundersøgt 25 ulykker mellem højresvingende lastbiler og ligeudkørende cyklister. Analysen viste, at sammenstød mellem parterne primært sker i den forreste ende af lastvognen. Lastvognens længde har således yderst sjældent indflydelse på uheldet. Internationale undersøgelser peger i samme retning. Den øgede tilladte totalvægt på 60 ton har ingen betydning i forbindelse med de omhandlede svingningsuheld, idet akseltrykket for de enkelte køretøjsenheder ikke ændres. Det kan derfor antages, at modulvogntog i den beskrevne situation ikke medfører en væsentlig ændret risiko sammenlignet med traditionelle lastvogne.
Med hensyn til erfaringer fra Holland, Sverige og Finland er Vejdirektoratet ikke bekendt med materiale, der beskriver den specielle konflikt mellem ligeudkørende cyklister og højresvingende modulvogntog. I den sammenhæng bør det tillige erindres, at lastbilparken, antallet af cyklister og disses adfærd varierer fra land til land.
I Sverige har man vurderet de sikkerhedsmæssige konsekvenser af at afskaffe de eksisterende lange lastvogne herunder modulvogntog og erstatte dem med mindre køretøjer i overensstemmelse med EU’s regler. På baggrund af statistiske analyser af faktiske uheldstal finder svenskerne, at en sådan ændring vil føre til en væsentlig stigning i uheldsomkostningerne.
Carina Christensen