Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. august 2008

Dok.id        703532

J. nr.           004-U18-585

  

 

Trafikudvalget har i brev af 8. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 890 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 890:

 

"Med henvisning til ministerens brev af 27. juni, hvor ministeren inviterer Trafikudvalget til tre møder hos DSB om fremdriften med IC4 og erstatningsmateriel, jf. TRU alm. Del – bilag 418, bedes ministeren oplyse,

 

 

 

Svar:

 

Til det første spørgsmål kan jeg svare, at jeg agter at deltage i møderne.

 

Trafikudvalget har dernæst spurgt, om de på møderne afgivne oplysninger vil være omfattet af ministeransvarlighedsloven.

 

Transportministeriet har forstået spørgsmålet på den måde, at det ønskes oplyst, om det efter ministeransvarlighedsloven vil være muligt at pålægge ministeren strafansvar for de oplysninger, som ministeren eller DSB måtte meddele på møderne.

 

Efter ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, kan en minister straffes, hvis han eller hun forsætligt eller af grov uagtsomhed tilsidesætter de pligter, der påhviler ministeren efter grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter stillingens beskaffenhed. Ministeren kan herunder straffes, hvis han eller hun (forsætligt eller ved grov uagtsomhed) giver Folketinget urigtige eller vildledende oplysninger eller under Folketingets behandling af en sag fortier oplysninger, der er af væsentlig betydning for tingets bedømmelse af sagen, jf. § 5, stk. 2.

 

For at en minister kan ifalde strafansvar efter ministeransvarlighedsloven, er det som nævnt en betingelse, at ministeren har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Det vil efter omstændighederne kunne være tilfældet, hvis en minister afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller medvirker hertil, og ministeren vidste eller klart burde vide, at oplysninger var urigtige eller vildledende. Det vil endvidere efter omstændighederne kunne være tilfældet, hvis en minister bevidst har fortiet oplysninger, der er af væsentlig betydning, eller hvis en sådan fortielse alvorligt kan bebrejdes vedkommende.

 

Til besvarelse af det tredje spørgsmål om karakteren af de oplysninger, som vil blive afgivet på møderne, har jeg modtaget følgende bidrag fra DSB:

 

”Indledningsvis skal det for god ordens skyld bemærkes, at det selvsagt ikke er endelig fastlagt, hvilke oplysninger der vil blive afgivet på de enkelte møder. Dette afhænger bl.a. af udviklingen i IC4 projektet og forhandlingerne om anskaffelse af erstatningsmateriel samt hvilke spørgsmål, der i øvrigt måtte blive rejst på møderne.

 

Det er dog vurderingen, at der på møderne med al sandsynlighed vil blive afgivet fortrolige og forretningskritiske oplysninger, herunder oplysninger der vedrører DSB’s kontrakt med AnsaldoBreda. En offentliggørelse af disse forhold vil kunne skade DSB’s retsstilling overfor AnsaldoBreda i en efterfølgende retssag.

 

Det er på den baggrund DSB’s vurdering, at de fortrolige og forretningskritiske oplysninger, der afgives på møderne, ikke bør kunne videregives, og at der derfor heller ikke bør kunne refereres frit fra møderne. ”

 

Til spørgsmålet om, hvorvidt der vil blive taget referat fra møderne, kan jeg oplyse, at der vil blive skrevet referat fra møderne, og det vil efterfølgende blive oversendt til Trafikudvalget. Referaterne vil blive oversendt fortroligt, hvis der på møderne afgives oplysninger af fortrolig karakter. Såfremt det skønnes relevant, kan referaterne også tilsendes Finansudvalget.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen