Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. august 2008

Dok.id        699792

J. nr.           004-U18-581

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 2. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 877 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 877:

 

"Ministeren bedes gøre rede for, hvor stor en del af DSB’s forsinkelser, der skyldes mangel på lokomotivførere, og hvordan dette problem har udviklet sig siden november 2001"

Svar:

 

Jeg har oversendt spørgsmålet til DSB som har bidraget med følgende:

 

I tabellen herunder vises for fjern- og regionaltrafikken regulariteten for alle

passagertog, antallet af påvirkede tog, antallet af påvirkede tog, der skyldes

manglende lokomotivførere og endeligt den andel af påvirkede tog, som skyldes manglende lokomotivførere. Tabellen indeholder oplysninger for perioden 2003 til og med 1. halvår 2008. Som følge af ændringer i opgørelsesmetoderne er data for perioden før 2003 ikke direkte sammenlignelige med data fra 2003 og frem, hvilket er årsagen til, at der ikke er medtaget oplysninger for 2001 og 2002.

 

DSB skal gøre opmærksom på, at når regulariteten påvirkes af manglende

lokomotivførere, skyldes det ofte, at lokomotivføreren sidder i et tog, der er forsinket pga. andre forhold, og som derfor ikke når frem i tide til afgang. Årsagen kan også henføres til andre forhold som f.eks. sygdom.

 

 

Regularitet alle

passagertog

 

PÃ¥virkede tog

i alt

 

PÃ¥virkede tog

som følge af

manglende

lokomotivførere

 

Andel af påvirkede

som skyldes

manglende

lokomotivførere

2003

91,2 %

61.034

446

0,73 %

2004

89,8 %

67.075

527

0,79 %

2005

87,2 %

83.682

220

0,26 %

2006

83,5 %

111.373

482

0,43 %

2007

89,6 %

80.681

896

1,11 %

Første halvår 2008

91,3 %

30.117

633

2,10 %

 

Jeg henholder mig til DSB’s oplysninger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen