|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. august 2008 Dok.id       699792 J. nr.          004-U18-581  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 877 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvor stor en del af DSB’s forsinkelser, der skyldes mangel på lokomotivførere, og hvordan dette problem har udviklet sig siden november 2001"
Jeg har oversendt spørgsmålet til DSB som har bidraget med følgende:
I tabellen herunder vises for fjern- og regionaltrafikken regulariteten for alle
passagertog, antallet af påvirkede tog, antallet af påvirkede tog, der skyldes
manglende lokomotivførere og endeligt den andel af påvirkede tog, som skyldes manglende lokomotivførere. Tabellen indeholder oplysninger for perioden 2003 til og med 1. halvår 2008. Som følge af ændringer i opgørelsesmetoderne er data for perioden før 2003 ikke direkte sammenlignelige med data fra 2003 og frem, hvilket er årsagen til, at der ikke er medtaget oplysninger for 2001 og 2002.
DSB skal gøre opmærksom på, at når regulariteten påvirkes af manglende
lokomotivførere, skyldes det ofte, at lokomotivføreren sidder i et tog, der er forsinket pga. andre forhold, og som derfor ikke når frem i tide til afgang. Årsagen kan også henføres til andre forhold som f.eks. sygdom.
|
Regularitet alle passagertog
|
PÃ¥virkede tog i alt
|
Påvirkede tog som følge af manglende lokomotivførere
|
Andel af påvirkede som skyldes manglende lokomotivførere |
2003 |
91,2 % |
61.034 |
446 |
0,73 % |
2004 |
89,8 % |
67.075 |
527 |
0,79 % |
2005 |
87,2 % |
83.682 |
220 |
0,26 % |
2006 |
83,5 % |
111.373 |
482 |
0,43 % |
2007 |
89,6 % |
80.681 |
896 |
1,11 % |
Første halvår 2008 |
91,3 % |
30.117 |
633 |
2,10 % |
Jeg henholder mig til DSB’s oplysninger.
Carina Christensen