Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. august 2008

Dok.id       

J. nr.           109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 2. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 868 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 868:

 

"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt de vejstrækninger, der indgår i forsøget med modulvogntog er blevet gennemkørt med modulvogntog, og i bekræftende fald hvornår dette er sket, og hvad resultatet har været af gennemkørslen."

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at det alene er strækningen fra Helsingør til Kalundborg, der er gennemkørt med modulvogntog, hvilket skete den 28. marts 2007. Gennemkørslen skete med deltagelse fra Trafikudvalget, idet medlemmerne var inviteret med. Der er udgivet en rapport om kørselsforsøget. Resuméet fra denne er:

 

”Overordnet viste prøvekørslen med modulvogntog på ruten fra Helsingør til Kalundborg, at det kunne lade sig gøre at køre hele prøvestrækningen igennem, uden at modulvogntogene kom i konflikt med anden trafik eller faste genstande. Dette skyldtes bl.a., at øvrig færdsel i kryds og rundkørsler blev tilbageholdt af politi, hvorfor modulvogntogene i disse situationer kunne anvende større dele af kørebanearealet end normalt.

 

Mange steder på ruten uden for motorvejsnettet kunne passage med modulvogntogene således kun ske ved overskridelse af spærrelinier og spærreflader og dermed færdselsreglernes bestemmelser. Dette skete specielt, hvor der var retningsændringer af en vis størrelse, fx i sving og kurver, eller hvor der var tosporede rundkørsler.

 

Disse overskridelser var tydeligst, hvor der skulle foretages højre- eller venstresving på det almindelige vejnet. Her var det ofte nødvendigt at benytte flere kørespor i svingningsprocessen for at kunne komme rundt med modulvogntogene. I en virkelig situation med almindelig trafik vil en tilsvarende manøvre udgøre et stort risikomoment for, at der vil optræde uheld i forbindelse med svingmanøvrerne.

 

Tilsvarende problemstilling kunne konstateres ved rundkørsler, hvor der er to kørespor i rundkørslens overkørselsareal.

 

På selve motorvejsnettet bortset fra ved visse rampeudformninger og ved til- og frakørsler kunne der ikke konstateres problemer med fremkommeligheden for de to typer af modulvogntog, der blev anvendt ved prøvekørslen…”

 

De indhøstede erfaringer fra prøvekørslen har indgået som baggrundsmateriale for ændringer af de vejanlæg, der indgår i forsøget, og de problemer, der blev observeret, er således blevet taget i betragtning.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen