Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. august 2008

Dok.id       

J. nr.           109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 2. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 866 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 866:

 

"Ministeren bedes relatere oplysningen i svaret på TRU alm. del – spm. 693, hvor det bl.a. hedder, ”at der vurderes ikke risiko for øget vejslid og tryk på kørebanen”, med Vejdirektoratets notat ”Modulvogntog – Foreløbig vurdering af vej- og trafiktekniske forhold” (juli 2007) hvor det i pkt. 3.1. hedder: ”De eksisterende erfaringer med modulvogntog er ikke entydige mht. modulvogntogenes slitage på vejbelægningerne. Nogle kilder angiver et uændret slid pr. transporteret ton, mens andre kilder angiver et øget slid. Udpegningen af et modulvogntogsvejnet kan muligvis føre til en koncentration af godstransport på dette vejnet med et øget slid til følge. Ved udpegningen af vejnettet bør dimensioneringsgrundlaget for de enkelte vejstrækninger vurderes og der bør laves en plan for overvågning af vejbefæstelsens tilstand”."

 

Svar:

 

I notatet ”Modulvogntog – Foreløbig vurdering af vej- og trafiktekniske forhold” (juli 2007) henvises til eksisterende erfaringer med modulvogntog. Eksisterende erfaringer stammer fra lande, der anvender modulvogntog. Udsagnet ”der vurderes ikke risiko for øget vejslid og tryk på kørebanen” er en forventning om, hvorledes forholdene vil blive i det danske forsøg med modulvogntog. Der forventes ikke nogen radikal omlægning af transportmønstrene fra eksempelvis bane til vej. Primært forventes en række mindre lastvogne erstattet af de større modulvogntog. I forsøget der igangsættes til november 2008 er hovedparten af de veje, der er designeret til modulvogntog, statsveje. Vejdirektoratet overvåger løbende vejenes tilstand.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen