|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. august 2008 Dok.id       J. nr.          109-14  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 866 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes relatere oplysningen i svaret pÃ¥ TRU alm. del – spm. 693, hvor det bl.a. hedder, â€at der vurderes ikke risiko for øget vejslid og tryk pÃ¥ kørebanenâ€, med Vejdirektoratets notat â€Modulvogntog – Foreløbig vurdering af vej- og trafiktekniske forhold†(juli 2007) hvor det i pkt. 3.1. hedder: â€De eksisterende erfaringer med modulvogntog er ikke entydige mht. modulvogntogenes slitage pÃ¥ vejbelægningerne. Nogle kilder angiver et uændret slid pr. transporteret ton, mens andre kilder angiver et øget slid. Udpegningen af et modulvogntogsvejnet kan muligvis føre til en koncentration af godstransport pÃ¥ dette vejnet med et øget slid til følge. Ved udpegningen af vejnettet bør dimensioneringsgrundlaget for de enkelte vejstrækninger vurderes og der bør laves en plan for overvÃ¥gning af vejbefæstelsens tilstandâ€."
I notatet â€Modulvogntog – Foreløbig vurdering af vej- og trafiktekniske forhold†(juli 2007) henvises til eksisterende erfaringer med modulvogntog. Eksisterende erfaringer stammer fra lande, der anvender modulvogntog. Udsagnet â€der vurderes ikke risiko for øget vejslid og tryk pÃ¥ kørebanen†er en forventning om, hvorledes forholdene vil blive i det danske forsøg med modulvogntog. Der forventes ikke nogen radikal omlægning af transportmønstrene fra eksempelvis bane til vej. Primært forventes en række mindre lastvogne erstattet af de større modulvogntog. I forsøget der igangsættes til november 2008 er hovedparten af de veje, der er designeret til modulvogntog, statsveje. Vejdirektoratet overvÃ¥ger løbende vejenes tilstand.
Â
Carina Christensen